Wednesday, February 9, 2011

Ketahuilah WAHAi LELAKI & WANITA.....

   Semalam lama aku lepak kat blog pendekar berkuda, macam-macam cerita yang aku jumpa ... dan aku setuju dengan apa yang disenaraikan dengan kuasa seorang blogger..Blogger boleh mengubah manusia, menaikkan atau menjatuhkan seseorang..Para blogger juga mengajak kita berkongsi  ilmu yang ada faedahnya bukannya gossip-gossip panas, he he...

Kamu semua dah baca belum tajuk 'perlukah LELAKI BUAT KERJA RUMAH' (KLIK SINI), entri kali ni ada kaitan/kesinambungan darinya
...
    Kenapa orang selalu cakap kewajipan seorang isteri menguruskan kerja rumah & anak2. Disebabkan itulah lelaki terus lepas tangan. Padahal dalam Quran dah terang2 jelaskan tugas wanita hanyalah melayani suami bila dikehendaki, bermanis muka & berhias utk suami. Dalam surah Nisa juga 2 kali disebut 'janganklah kamu/lelaki mencari2 jalan menyusahkan mereka/wanita'. Kenapa selau disebut hal kerjarumah tu  tugas wajib wanita (Kalu gitu wajib, ramailah wanita yg berdosa bila orang gajinya yang  buatkan kerja rumah. Cuma tak dapat pahala sebab orang lain uruskan).
    Wanita pun dah tak tau apa yg wajib apa yg tak sbb tak diberitahu pun atau tak sempat nak mencari ilmu bab tu. Pernah baca tak kisah wanita pergi jumpa rasulullah nk tau bagaimana wanita nak dapat pahala macam lelaki. Baginda bagitau tak perlu keluar rumah, kumpul pahala di dalam rumah. Kisah wanita dengan sebatang penyapu, tuala dan rotan tu x boleh di adaptasi dlm hidup kita skrg ni, lain la kalau duk rumah yg tak besar mana & takde anak yg masih kecil (kamu baca tak cerita ni?, cari sendiri).
 
Di sini aku senaraikan antara pahala yang wanita dapat dari dalam rumah: 
1.Wanita yang melayan suami dgn baik sewaktu pulang ke rumah yg dalam keadaan letih akan mendapat pahala jihad
2.Jika wanita memicit suami tanpa disuruh akan mendapat pahala 7 tola emas & melakukan apabila disuruh akan mendapat pahala 7 tola perak
3.Wanita yang menyapu lantai rumahnya dgn berzikir akan mendpat pahala spt menyapu di Baitullah
4.wanita yang menguli tepung dgn bacaan bismillah, Allah akan berkatkan rezekinya
5.wanita yang menyucikan pakaian suaminya, Allah mencatatkannya seribu kebaikan
6.Jika wanita melayan suami tanpa khianat akan mendapat pahala 12 thn solat
7.Wanita yang tidur malamnya tidak selesa krn menjaga anaknya yg sakit mendapat pahala seperti membebaskan 20 org hamba
8.Wanita yang melihat suaminya dgn kasih syg & suaminya melihatnya dgn kasih syg akan dipandang oleh Allah  dgn penuh rahmat.
9.Wanita yang memerah susu binatang dgn Bismillah akan didoakan keberkatan oleh binatang tsbt
10.seorang wanita soleh lebih baik drpd 70 lelaki soleh
11.seorang wanita jahat lebih buruk daripada 1000 lelaki jahat
12.Dua rakaat solat wanita hamil 80 rakaat lebih baik daripada wanita yang tidak hamil
13.Wanita yang memberi susu badan kpd anaknya mendapat pahala dari setiap titik susunya
14.Jika wanita memberi susu pd anaknya yang sedang menangis akn mendapat pahala satu thn puasa

    Tapi ingat senang ke nak dapat pahala ni, ramai wanita yg tak dapat apa2. Ramai yang bersungut dan krn tak ikhlaskan hati kerana Allah dan dimulai dengan Bismillah.
     Berapa ramai yg baca bismillah sebelum sapu sampah, mop lantai, bersih siling, bersihkan bekas kencing anak, masak..bla bla bla... terkejar2 ada la buat semua tu dgn anak nangis, buat perangai, gaduh, sepahkan itu ini, memang memeningkan, memang susah nak lawan perasaan. Yang biasa kita tgk si isteri mesti marah-marah, jerit-jerit dgn kerenah anak.Kat tmn aku duduk ni boleh dgr dr dua2 tepi rumah,  & rumah belakang, semuanya begitu..
   Sampai tak sempat nak buat yg nombor 1 tu. Yang no 2 tu larat ke nak buat, selepas penat buat kerja rumah dan layan kerenah anak2.
    Dan yang paling penting ada ke kamu nampak seorang suri rumah yg berhias cantik2, pakai wangi-wangian dan melayan suami dengan senyum manis, padahal itu yang lebih penting dilakukan berbanding kerja rumah tau! KAmu tau TAk??!!
    Ini sibuk nak kejar pahala lain (tak tahu la ye ke tak ni, atau mungkin buat krn terpaksa sbb ustaz & maknenek kita kata wajib buat,tu tugas isteri, bukan lelaki, guane2 pung kene wak! - ambik ko bhs trg aku..)Then, bila malam tak larat nak 'layan' suami sebab penat sangat buat kerja macam-macam yang tak wajib, padahal kena 'layan' tu la yang wajib. Wadehel.

    Aku berharap sangat ustaz2  memperbetulkan semula perkara ni, dan seru lelaki jgn biar wanita bertungkus lumus sendirian, kesian kat wanita. Pernah aku dengar ustaz berseloroh 'kalau perempuan tak tahu kerja rumah tu tak wajib atas dia, jangan bagitau, kita yang untung..." Sampai ketahap itu pulak.. (sbnrnya ustaz ni perli lelaki yg buat bgt) .Lelaki dan wanita sama2 rugi sebenarnya.
    Lelaki  rugi kerana disebabkan itu (serah kerja rumah bulat2 pada wanita) wanita tak dpt layan diaorang sepertimana yg dianjurkan. Wanita rugi buat kerja dlm marah2 dan tak dapat apa2 selain penat lelah. Dan esok2 hanya jd isi neraka jer sbb suami pula mcm tak redha, tak puas hati...isteri duk membebel tak sudah2, penat punya pasal.. (ITulah kenyataannya sekarang, itu yg aku dengar jiran2 ku yg ada ank kecik!)

   Tambhan lagi,  bukan saja wanita mengandung yang mudah letih dan perlu rehat, wanita sedang haid juga sebab hormonnya tak stabil & mudah stress. Mengikut kajian WHO pula hampir 20% wanita mengandung pada masa kini keguguran, salah satu faktor(selain masalah benih/dna,pemakanan dan lain-lain)  adalah kerana exhausted dgn gaya hidup yg sibuk (Aku byk baca tentang ni sebab aku pun keguguran 2 bulan lps- 3 months pregnant) doktor kata baby aku lemah, dan tanya aku buat kerja apa?, sepatutnya dalam masa 2 /3 bulan pertama kena slow down jangan banyak sangat buat kerja, walau itu takdir tuhan yang belum mahu bagi lagi rezeki tapi kita manusia diberikan akal untuk berfikir & berusaha. Aku harap ambillah iktibar dari apa yang berlaku pada aku ni.

Diriwayatkan drpd Anas & Malik r.a.baginda rasulullah bersabda :
"Aku menyukai sebahagian drpd dunia kamu : Wewangian dan wanita dan jiwaku dijadikan tenang dalam sembahyang"
Rasulullah juga bersabda "Tidaklah orang yang memuliakan wanita kecuali orang yang mulia, tidaklah orang yg menghinakannya kecuali orang yang hina" 

Nota : Dalam hati setiap wanita ingin jadi seorang isteri yang soleh dan terbaik untuk suami tapi kelemahan wanita adalah cenderung mengikut hati dan perasaan, seorang wanita lebih sensitif dan mudah tersentuh. Sehinggakan adakalanya perasaan mendahului akal fikiran (ianya berlaku tanpa disengajakan... lepas tu baru fikir balik). Lelaki kena FAHAM itu.
"Wanita itu diciptakan dari tulang rusuk, bila kamu luruskannya dengan keras bererti akan mematahkannya"

Wassalam.

5 comments:

  1. owh..de jgk terbaca pasal ni semalam.harap2 membuka mata kaum lelaki.hihi

    ReplyDelete
  2. Harap2 begitu la sama2 kita perjuangkan..sbb byk kat forum2 bercerita perlu ke lelaki 'tolong' wanita buat keje rumah.. wanita yg dah kahwin & ada anak faham semua ni..:p

    ReplyDelete
  3. sya x kawin lagi..
    tapi hope bkl suami saya jns yg ringan tulang.
    tapi mak cik saya kata, org lelaki ni awl2 kawin je diorag tnjuk rajin pas dh da ank 1 nt semua die suruh wife buat.....

    ReplyDelete
  4. Ape yg dicitekan kat sni..sbnrnya itulah realiti lelaki skrg. Kdg2 si isteri menangis sndr..meluahkan ape yg terpendam. Mgharapkan suami memahami. Sbnrnya mmg ada ramai suami yg memahami & tau tggjwb tp disebabkn ego yg tggi,dia akn buat2 tak fhm dan tak tau dgn ape yg dia nmpk stp hari. Dulu suami sya jgk mcm tu..tp alhmdlh,skrg dh byk berubah dan lbh memahami.Berkat doa,usaha dan hrpn yg tak putus dari saya..sdkt demi sdkt nmpk hasilnya. Sya berdoa..moga suami ikhlas dan akan terus kekal selamanya..

    ReplyDelete
  5. menyentuh kalbu n membuka minda...tahniah kps penulis...

    ReplyDelete