Saturday, February 12, 2011

Siapa sebenarnya LELAKI ROMANTIK.?

     Sebut aje lelaki romantik, mesti perempuan nak, kan? Kecuali kalau  tomboy/penkid/lesbian..Romantik selalu di definasikan sebagai caring , cakap lemah lembut, suka bagi bunga, pandangan mengoda etc... hanya si dia saja yg tahu menilai kita ni romantik ke tidak kan?.
Romantik perlu datang dari hati yang ikhlas tak boleh di buat-buat, romantik sebenarnya bukan sekadar ingat tarikh istimewa, beli teddy bear atau bunga tetapi cara layanan terhadap yang tersayang. Kelembutan dan keikhlasan yang ditunjukkan itulah sifat romantik....

Pernah satu masa dulu kajian mengatakan lelaki asia tidak romantik... mesti marah orang kita kan, apa tidaknya itu jadi alasan kenapa perempuan kita pilih jantan bangsa lain seperti indon, pakistan ,nepal, afrika, tak kiralah bagaimana rupanya pun asalkan romantik katanya , sampai sanggup lupakan agama dan keluarga..
(aku minat johnny depp ni ms sekolah dulu, ada gak muka dia kt blog aku, hu hu)
Ramai perempuan yang tersasar dalam mencari lelaki romantik kerana termakan  jerat  si jantan penggoda yang pandai berkata manis, si kasanova atau lelaki don juan ... Sebab itulah  kan ustaz selalu pesan kalau nak cari jodoh, antara rupa, darjat/ harta kekayaan dan  agama, pilihlah kerana agamanya (kuat pegangan agama, suka berbuat kebaikan etc.) 

Nabi kita Muhammad s.a.w adalah manusia yang paling romantik untuk kita jadikan icon, tidak perlu tercari-cari lagi siapa dan bagaimana ciri lelaki yang dikatakan romantik tu, ... :-
-baginda memanggil isteri dengan panggilan yang mesra ya' umairah
(yang berpipi kemerah-merahan..)
-baginda suka meletakkan kepalanya di ribaan isteri 
-baginda suka mandi bersama isteri
-baginda suka membawa balik buah tangan kepada isteri bila berpergian
-baginda minum dari cawan yang sama dan ditempat yang
sama dimana mulut isteri diletakkan
-baginda suka bergurau senda dengan isteri
( mewujudkan suasana yang gembira bersama isteri )
-baginda menampal sendiri baju yang koyak tanpa menyuruh isteri
-Sayiditina Aisyah r.a. menceritakan 'kalau baginda berada dirumah,
baginda selalu membuat urusan rumahtangga'
-bila azan segera  ke masjid dan cepat-cepat pula pulang ke rumah bersama isteri
-seringkali bila pulang tiada makanan yang siap dimasak, sambil tersenyum baginda meyingsing lengan baju dan membantu isteri di dapur
(bukan komplen kenapa tak siap masak lagi)
-pernah pulang dalam keadaan lapar, tiada makanan yang dah di masak atau yang mentah, baginda terus berpuasa tanpa rasa marah dan kesal
-bila isteri sedang marah, baginda menegur & menasihat
dgn lemah lemah lembut & berhemah
-baginda amat marah bila suami memukul isteri tidak kira apa alasannya dan berkata 'mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu!'
-baginda pernah bersabda 'Sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dengan isterinya, kasih, lemah lembut dan sabar dengannya...'
Kaum muslimin kita sepatutnya jadi contoh lelaki yang paling romantik,bila ikut cara nabi Muhammad s.a.w... mesti ikut ni. (ni bila tengok cerita mat saleh, diaorang pulak yang romantik, mengapa tidak kita...)


Nota penting :
Lelaki sebenarnya nak jadi romantik tapi tak tau macamana, perempuan mengajuk pun kadang  tak perasan & tak tau kenapa. Itu la perempuan suka berkias, tak direct to the point, kalau tak suka tu cakap aje dengan nada seneutral  yg boleh (pitch jangan tinggi cuba control (nanti marah bidadari dia kat surga, hahaha), nanti gaduh!),seperti :"Saya kecik hati ni awak, sebab awak.."mesti dia pandang kamu dan cuba faham.

Lagi satu apa yang lelaki buat selalulah hargai seperti ucap terima kasih atau puji2 sikit, barulah dia jadi makin romantik. Jangan asyik komplen, nanti kesian dia, terus terbantut nk jd romantik... hwa ha ha...


(entri ni adalah sempena maulidur rasul 12 Rabiul Awwal 1432H(15 feb 2011)- 
kempen  contohi peribadi Rasulullah s.a.w

10 comments:

  1. nasib baik la abgteror nie seorang yang peromantik sangat2....maklum la....playboy insaf mmg calon suami paling ideal tau!.

    hot topik:
    KIAMAT: Apabila Muncul Hari Kehancuran

    ReplyDelete
  2. yela..romantik tu abstrak.laki perlu romantik kpd isteri..bukan asyik komplen nasik x siap lagi je..hehe

    ReplyDelete
  3. he he abgteror, moga jumpa wanita solehah..
    AkuSkema, betul tu..:p

    ReplyDelete
  4. semoga semua lelaki mencontohi Nabi Muhammad SAW.

    ReplyDelete
  5. selamat menyambut maulidurrasul :D

    ReplyDelete
  6. lelaki la kena alert dengan perubahan isteri...

    ReplyDelete
  7. ye tu Dhia,memang betul tu, tapi lelaki ni suka buat det jer... kita kena usha2 jugak, hu hu..:p

    ReplyDelete
  8. payah daah nak cari yg ciri2 spt diatas... :-) apa2 pun Lg bersyukur dgn Cinta Hati Lugie sekarang...ekekekeke walo pun brutel abiss...

    ReplyDelete
  9. hihihihihihihi...mcm2 kn...

    ReplyDelete