Thursday, March 10, 2011

Kisah CINTA DAN KERETA..?.

Aku bukannya nak nyatakan kalau nak bercinta kena ada kereta, ha ha.. tapi kaitan antara kisah cinta dan kereta.. memang benar-benar ada perkaitan...
macam ni la lebih kurang  mazda tu, bumbung kat tengah boleh bukak.... color ni la..malas nak buka album, ambik kat google..
 Kawan baik
Aku ada seorang kawan tu.., tapi lepas sekolah, hilang, lost contact.. Nak jadi cerita, 2-3 kali aku keluar gi town, 2-3 kali tu la  terserempak dengan dia ni..kebetulan... So, lepas tu, dapat la contact balik. Tapi bila aku pergi sambung belajar kat tempat lain, amat jarang la dapat balik.

 Beli kereta
Suatu hari dia bagitau dia dah beli kereta proton (dia kerja awal..so, dapat la beli..). So, dia ajak aku keluar (time cuti semester), dia belanja...masing-masing sibuk cerita pasal hal masing-masing, dia cerita pasal  awek dia, selalu keluar dengan awek dia tu ... aku pula, cerita pasal selalu keluar dengan pakwe tengok movie, cerita action, kartun,sedih ..dah tak ingat dah berapa banyak movie kitaorang tengok, hu hu...

Tukar kereta
Suatu ketika dia bagitau dia tukar kereta la, kali ni  kereta enjin turbo katanya, Mazda Familia ... ada la keluar lepak sampai tengah malam dengan geng-geng kereta kat pantai batu buruk, masa tu ada group yang suka tunjuk skill la tu bila berkumpul.. Dia pesan kalau balik kampung bagitau la, boleh keluar ngan kereta tu... macam biasa la, dia duk cerita pasal awek dia.. kali ni ada krisis, awek ada 'abang angkat' tapi lain macam jer..... huh, terkejut aku dengar..

Tak di sangka... (p/s : kereta dia power rupanya..)
Suatu hari masa cuti panjang,  dia beria-ia ajak aku keluar, ari ni gi kat pantai release tension katanya.. sampai kat situ aku rasa lain macam jer, cara dia bercakap tak macam biasa... lepas tu dia tanya satu soalan cepu emas kat aku...." kita ni bagaimana sebenarnya..?. saya nak lebih dari kawan...."
aku terkedu masa dengar tu... "emmm kita kan kawan jer? lagipun saya suka kat orang lain la..."
dia tarik nafas dalam bila dengar... " tak pelah , jom kita balik..." terus berjalan ke kereta. Aku pun mengekor dari belakang, ish ish dalam hati aku.. kenapa jadi macam ni ari ni...4 tahun kebekangan ni semua ok jer..
Masuk aje dalam kereta, sampai kat jalan besar dia mula tekan minyak... kereta turbo, kau tau la... rasa seriau darah aku... " awak jangan bawak laju gini, saya takut.. tak baik awak..."
lepas tu dia jawap " dah awak ingat awak tu baik sangat..." aku terus terdiam... rasa dia bukan dia hari ni..
     sampai depan rumah aku, dia keluarkan sekeping kad " Ambil la ni, tak tau nak buat apa kad ni, dah silap tulis.." Masa kereta dia bergerak dengan sound enjin yang sengaja dia buat tu, mak aku keluar...aku tengok kad  'terima kasih kerana sudi jadi awek saya'

Perang dingin
Kami perang dingin lepas tu. Bila difikir, aku rasa macam aku yang bersalah. Aku call dia kat tempat kerja, rakan kerja cakap dia sakit, tak kerja. Aku call rumah, mak dia jawap... dia tak boleh jawap call..

Dia sakit dan aku marah...
Lepas tu tiba-tiba dia call aku, marah-marah.. katanya aku dah kenakan dia, bomohkan dia..." harap muka jer cantik tapi hati hitam, busuk !" Ayat dia tu sungguh menikam kalbu aku, aku hempas telefon. Lepas tu berkali-kali dia telefon, aku tak jawap. hari berganti hari, berganti minggu, aku tak nak jawap !
Dia call kawan baik aku mintak pujuk pun aku tak nak.
Lepas tu, aku terima surat dari dia, panjang 10 muka... segalanya dia cerita...pasal dia sakit memang ada orang kenakan dia... dia minta maaf banyak-banyak...habis ahli keluarga dia tau pasal aku sebab masa sakit dia sebut2 nama aku, haru..

Baik semula
Lepas tu,  bila kami keluar... aku rasa macam janggal jer.. tapi buat-buat ok la. Kawan-kawan aku pulak sibuk suruh aku terima jer dia -baik kahwin dengan orang yang betul-batul sayang kita dari orang yang kita amat sayang tapi hatinya entah macam mana...

Aku pula, bila di kampus, bila keluar dengan teman lelaki ,aku banyak diam... kami jadi makin renggang... patut la dia cakap aku macam tak happy dah bila keluar dengan dia..aku konfius, konfius.. apa la akan jadi kat kawan aku tu...

AKu sendiri tak pasti...sebenarnya bagaimana hati aku, aku terima sebab kasihan, kasihkan kawan atau sebab sayang... sungguh aku keliru...

Beli kereta kat KL
Lepas dia jual kereta turbo tu. Dia cakap nak turun KL (kami dari pantai Timur), dah janji dengan orang nak beli kereta Honda. Masa tu aku dah kerja, kebetulan  ada course kat KL, so kami pergi sama-sama naik bas, hu hu.Dia lepak rumah kawan 2 hari tunggu course aku habis. Ingat lagi masa balik, sampai rumah, dia singgah.. mak aku suruh dia rehat dan tidur kat rumah dulu. Mak aku pulak buat lawak, silap la, bagi kami balik sama-sama naik kereta dari kl, bahaya tu, 2 orang jer, lelaki & perempuan... ha ha aku gelak jer..takdenya mak.. kawan aku eh, teman aku ni bukan jenis gitu la... Masa ni kami dah pun bertunang...

Kereta honda kesayangan dalam kenangan, pernah ada kereta yang gesel time aku bawak, masa tu  hujan hantar anak sekolah..
Grand Livina
Kereta Honda yang kami sama2  pergi beli kat kl  tu la banyak berjasa pada kami...tapi kami jual juga akhirnya bila dah beli kereta lain..
Kereta Grand Livina, kami dapat tepat pada tarikh ulangtahun perkahwinan yang ke 10 (kebetulan tau!)... dia pulak buat lawak," tahun ni tak der hadiah anniversarry.. kira kereta ni la hadiah kita..." Memang betul, dia tak beli hadiah lain pun untuk aku... itu bagi aku idea tulis kisah perjalanan hidup aku ni kat sini....Sekarang baru la aku rasa bawak kereta auto, rasa ringan jer bila drive..

Memang sukar diduga siapa jodoh kita kan? Cinta yang tulus yang berkembang mekar selepas kahwin adalah amat bermakna..
Ini bukan kisah My best friend wedding tapi Wedding with my best friend...

   ... Wassalam...

Moral : Jangan la tunjuk power kereta korang masa 'awek' ada kat sebelah, kesian...

P/s : Kpd ex-boyfren, kay mintak maaf sebab tak cerita apa yang berlaku masa tu, bila dah lama kahwin baru bagitau tp sikit2 jer,... betul la kata awk, jodoh tu di tgn tuhan bukan kita.. ingat lagi time2 happy naik pajero malam2 keluar tengok movie.. mesti awak senyum baca ni...



13 comments:

  1. adehhhh rasa macam nak citer pengalaman saye jugak lah...ekekeke seronoknye kan..kite memasing ada cerita memasing:)

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. yups soal jodoh tak siapa yg tahu... kadang2 dalam genggaman pun boleh terlepas... apa lagi yang depan mata... aku pernah berada di tempat ex-bf awak... disebabkan tu jugak aku serik nak berkawan dgn gulz lagi..dah 3 kali aku kena.. soal jodoh aku serah pd Allah 100%... malas nak pikir...

    ReplyDelete
  4. betul tu sengat,tp kami masih lg berkawan,still ambil tau lg walau masing2 dah pun kahwin.. masih ingat lg katanya sebelum berpisah,kita xdpt bersama kalau sy x dpt buat awk happy, sy suka tgk awk happy..
    dia baru jer inbox td lepas baca entri ni...

    ReplyDelete
  5. pekara yg paling manis kalau kita dapat kongsi cerita dan pengalaman, rasa puaas...walaupon benda tu dah lama..
    seronok baca cerita ni..

    ReplyDelete
  6. untung kaymama..walau xdpt b'sama tp masih jd sahabat.. :)

    ReplyDelete
  7. yes.. betul tu... lagipun baru la puas hati 'org tu' dpt tau keadaan sebenar... :p

    ReplyDelete
  8. so sweet :) tharu bca ... mula2 fikir pkara yg msih baru . rupa2 nya kisah di sebalik perkahwinan :) .. smoga bahagia selalu

    ReplyDelete
  9. haa lebih kurang kita jer..eh nama awk kay ker ? nama hubby i kay lah...kalau kat fb kita guna nama beekay ..

    ReplyDelete
  10. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Hargailah hari kemarin,mimpikanlah hari esok, tetapi hiduplah untuk hari ini.,
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

    ReplyDelete
  11. Nice blog :)
    salam kenal sobat :)
    di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

    ReplyDelete