Tuesday, April 28, 2020

BACAAN SAYYIDUL ISTIGHFAR

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

 SAYYIDUL ISTIGHFAR

Kelebihan Penghulu IstighfarAntara zikir rasulullah saw yang dibaca pada setiap pagi dan petang ialah sayyid al-istighfar (penghulu istighfar) yang dijanjikan dengan syurga kepada sesiapa yang membacanya lalu dia meninggal pada hari itu sama ada pagi atau petang sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari.

Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari (pagi) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam (petang) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga. (riwayat Imam al-Bukhari).

Baginda saw bersabda barangsiapa membacanya di waktu siang dengan penuh keyakinan, lalu dia meninggal pada hari itu sebelum waktu sore, maka termasuk penghuni Surga. Barangsiapa membacanya di waktu petang dengan penuh keyakinan, lalu dia meninggal sebelum masuk waktu pagi, maka dia termasuk penghuni Surga.” (HR. Bukhari)
Bacalah amalan doa istighfar ini di waktu Pagi dan petang setelah selesai salat subuh dan asar.
Zikir Sayyidul Istighfar 
(Istighfar Terbaik) 

اَللَّهُمَّ أَنْتَ رَبِّيْ ، لَا إِلٰـهَ إِلَّا أَنْت

ALLAAHUMMA ANTA ROBBII, LAA ILAAHA ILLAA ANTA
“Ya Allâh, Engkau adalah Rabbku, tidak ada Ilah yang berhak diibadahi dengan benar selain Engkau

خَلَقْتَنِيْ وَأَنَا عَبْدُكَ ، وَأَنَا عَلَى عَهْدِك

KHOLAQTANII WA ANA ‘ABDUKA WA ANA ‘ALAA ‘AHDIKA
Engkau yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu
Aku menetapi perjanjian untuk taat kepada-Mu

وَوَعْدِكَ مَا اسْتَطَعْتُ

WA WA’DIKA MAS TATHO’TU
dan janji balasan-Mu sesuai dengan kemampuanku

أَعُوْذُ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا صَنَعْتُ

A-‘UDZUBIKA MIN SYAR-RI MAA SHONA’TU
Aku berlindung kepada-Mu dari keburukan perbuatanku,

أَبُوْءُ لَكَ بِنِعْمَتِكَ عَلَيَّ

ABUU-U LAKA BINI’MATIKA ‘ALAYYA
Aku mengakui nikmat-Mu kepadaku

وَأَبُوْءُ بِذَنْبِيْ فَاغْفِرْ لِي

WA ABUU-U BIDZAMBII FAGHFIRLII
dan aku mengakui dosaku kepada-Mu, maka ampunilah aku

فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوْبَ إِلَّا أَنْتَ

FA-INNAHU LAA YAGHFIRUDZ DZUNUUBA ILLAA ANTA
Kerana tidak ada yang dapat mengampuni dosa selain Engkau”
 SAYYIDUL ISTIGHFAR


🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
Sesungguhnya tujuan kita beribadat adalah untuk memanifestasikan dan  melestarikan rasa perhambaan padaNya dan mendapatkan keredhaanNya. Ikhlaskanlah hati ,  bukan hanya untuk dunia atau apa jua balasan yang menjadi matlamatnya. Berharaplah  dengan rahmatnya  Allah mempermudahkan perjalanan kita menujuNya. In Sha Allah
-KS-
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

#hati #selawat #akhirzaman #puasa #kalbu #doa



Tuesday, April 21, 2020

BERFIKIR MELALUI HATI

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Hati hati dengan hati
Hati yang berfikir

Baca : 




Hati sebagai organ yang memahami dan merasakan
Telah dinyatakan di dalam al Quran tentang hati serta kemampuannya dalam memahami dan menyimpan rahsia fikiran, ketika orangramai berkefahaman ianya dikendalikan oleh otak semata-mata. Al - Quran berbunyi :

أَفَلَم يَسيروا فِي الأَرضِ فَتَكونَ لَهُم قُلوبٌ يَعقِلونَ بِها أَو آذانٌ يَسمَعونَ بِها ۖ فَإِنَّها لا تَعمَى الأَبصارُ وَلٰكِن تَعمَى القُلوبُ الَّتي فِي الصُّدورِ


"Tidakkah mereka telah melakukan perjalanan melalui daratan dan memiliki hati untuk melakukannya, memahami, dan telinga untuk mendengar? Sesungguhnya, bukan mata mereka yang tumbuh buta, tetapi hati yang berada di dalam dada menjadi buta [Quran - Al Hajj (22) : 46].
Al-Hajj 46

Al-Quran menggunakan kata-kata yang sangat kuat
untuk fungsi hati dalam memahami dan merasakan.

Peranan mata dan telinga dalam proses pemahaman ini sebagai biasa diperhatikan diberi kepentingan sekunder dan disebutkan di sini di bawah pengaruh hati. Di beberapa tempat lain dibacakan sebagai

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ


“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. ”[Quran, 7: 179].



Hati manusia sebagai organ untuk menghafal
Ta-Ha 25-28


وَإِنَّهُۥ لَتَنزِيلُ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ (١٩٢ - 192)

Dan sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya kisah-kisah yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam.

نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلْأَمِينُ (١٩٣ - 193)

Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah.

عَلَىٰ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ ٱلْمُنذِرِينَ (١٩٤ - 194)

Ke dalam hatimu, supaya engkau (wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia).

بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ (١٩٥ - 195)

(Ia diturunkan) dengan bahasa Arab yang fasih serta terang nyata.

وَإِنَّهُۥ لَفِى زُبُرِ ٱلْأَوَّلِينَ (١٩٦ - 196)

Dan sesungguhnya Al-Quran (tersebut juga perihalnya dan sebahagian dari pengajaran-pengajarannya) di dalam Kitab-kitab ugama orang-orang yang telah lalu.


أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ ءَايَةً أَن يَعْلَمَهُۥ عُلَمَٰٓؤُا۟ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ (١٩٧ - 197)

(Tidakkah mereka yang musyrik sedarkan kebenaran itu) dan tidakkah menjadi satu keterangan kepada mereka bahawa pendita-pendita ugama Bani lsrail mengetahui akan kebenaran Al-Quran itu?

Ayat ini menunjukkan bahawa Al-Quran telah terpapar / dilekatkan di hati Nabi Muhammad saw, melalui malaikat JIbril. Penyebutan hati di sini sangat istimewa pada kesempatan ini. 'Semua misteri dan rahsia dibuka untuk hatimu. Peranan minda manusia dalam pemahaman ini adalah sekunder. Di tempat lain, Quran mengingatkan kata-kata Musa ketika dia diberi Taurat (Injil) nasihat untuk umatnya. Musa merasa sangat sukar baginya untuk menyerap dan membawa pesan ini kepada umatnya dan meminta agar Allah melapangkan dadanya untuk penyerapan, penghafalan dan penyampaian mesej ini dengan cara yang baik. Quran mengingatkan gerakan ini dengan kata-kata yang diucapkan dari lidah Musa;


قَالَ رَبِّ اشۡرَحۡ لِىۡ صَدۡرِىْ ۙ
[Musa] berkata, "Tuhanku, lapangkanlah dadaku untukku [dengan jaminan]
(20:25)

وَيَسِّرۡ لِىۡۤ اَمۡرِىْ ۙ
Dan mudahkan tugasku (20:26)

وَاحۡلُلۡ عُقۡدَةً مِّنۡ لِّسَانِیْ ۙ‏
Dan lepaskan ikatan dari lidahku (20:27)

يَفۡقَهُوۡا قَوۡلِیْ
Agar mereka dapat memahami ucapanku. (20:28)

"(Musa) berkata:" Ya Tuhanku! Luaskanlah dadaku; "Tenangkanlah tugasku untukku; "Dan hilangkan halangan dari ucapanku," Oleh itu mereka mungkin memahami apa yang aku katakan [Quran, 20: 25-28].


Begitu juga Al-Quran mengingat kurniaan Allah yang besar atas nabi Muhammad saw yang terakhir dengan melapangkan dadanya untuk penyerapan dan penyimpanan Wahyu Ilahi.



بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ (١ - 1)

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah - petunjuk) ?

وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ (٢ - 2)

Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) –

ٱلَّذِىٓ أَنقَضَ ظَهْرَكَ (٣ - 3)

Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?

[Ash-Sharh –

سورة الشرح

( 94: 1 -3 )
Surah 094: al-Sharh

Semasa wahyu Al-Quran, Muhammad saw tergesa-gesa dalam mengulangi apa yang dibacakan kepadanya oleh malaikat Jibrail, nabi Muhammad s.a.w. diperintahkan oleh Yang Maha Kuasa Allah untuk tidak terburu-buru tetapi membaca dengan perlahan dan sedikit demi sedikit.


Surah 75 Al-Qiyamah, Ayat 16-19 :

لَا تُحَرِّكْ بِهِۦ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِۦٓ
Jangan gerakkan lidahmu, [wahai Muhammad], untuk bersegera dengan membaca Al-Quran. (16)


إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُۥ وَقُرْءَانَهُۥ
Sesungguhnya, atas Kami adalah pengumpulan [di dalam hatimu] dan [untuk memungkinkan] pembacaannya. (17)


فَإِذَا قَرَأْنَٰهُ فَٱتَّبِعْ قُرْءَانَهُۥ
Maka apabila Kami membacanya [melalui Jibril], maka ikuti pembacaannya. (18)


ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُۥ
Maka kepada Kami adalah penjelasannya [kepada anda]. (19)


Oleh itu, hafalan diberi kepentingan kedua. Perkara pertama adalah penyerapan wahyu oleh hati dan kedua pengucapan atau pembacaannya yang benar yang mana latihan diberikan kepada Nabi Muhammad s.a.w.


Bagi masyarakat umum, ia dikira sebagai kurniaan terbesar dari Allah apabila hati seseorang terbuka untuk menerima hidayah Tuhan Yang Maha Esa. Ini dapat diingat dari ayat di bawah
"Dan siapa sahaja yang dikehendaki Allah, Allah membuka dadanya untuk Islam (penyerahan)" [Quran, 6: 125].

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ
Barangsiapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk (menerima) Islam.
Dan barangsiapa dikehendaki-Nya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia (sedang) mendaki ke langit.
Demikianlah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman..

Al-Quran juga sangat jelas mengenai fungsi jantung ini dan semua komunikasi neurologi, biokimia, dan biofizik semasa hidup. Ayat yang sangat ringkas merangkum ini dengan cara yang sangat indah,

Surah An-Naml (The Naml) سورة النمل
(Verse 74 of 93)
وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ (٧٤ - 74)

“Dan sesungguhnya Tuhanmu mengetahui apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka nyatakan (ungkapkan dengan kata-kata) “[Quran, 27:74].

surah An Naml 74 (QS 27: 74)

Ayat-ayat di atas dengan jelas menarik perhatian pembacanya kepada fungsi jantung dan proses penyebab dan kesannya. Apa sahaja yang disembunyikan oleh hati tidak diketahui oleh orang lain kecuali Allah. Fungsi biokimia jantung yang diaktifkan kerana rangsangan luaran disebut keadaan jantung. Sebab dan akibatnya disebabkan oleh beberapa rangsangan luaran yang mengakibatkan proses biologi seperti kesan hormon dan saraf semuanya diketahui oleh Allah. Dengan ini Allah memberi petunjuk kepada semua orang yang beriman untuk mengawal kebimbangan, kemurungan, keletihan emosi dan menahan organ-organ indera mereka terutama mata dan telinga, daripada melakukan tindakan yang tidak sepatutnya (Quran 24 : ayat 31).

Melihat nafsu kepada seorang gadis, wanita, atau orang lain yang pelik boleh menyebabkan pengeluaran hormon tertentu dan mengakibatkan perubahan tingkah laku seseorang yang tidak perlu. Dengan setiap rupa (sebab) dan degupan jantung (kesan), mesej yang rumit dihantar ke otak dan sistem tubuh yang lain. Sebenarnya, mesej ini diterima oleh setiap sel di dalam badan kita. Mengawal rangsangan luaran adalah di bawah kehendak bebas seseorang dan diperintahkan oleh Allah untuk dijaga dan akan membantu kita menghilangkan tekanan mental dan emosi yang disebabkan oleh kekeliruan, tekanan, kegelisahan dan kekecewaan.


يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ

"(Allah) mengetahui (tipu muslihat) yang menipu dengan mata, dan semua yang disembunyikan oleh hati" [Quran, 40:19].


Hati Manusia Mempunyai Fikirannya Sendiri, Penemuan Saintis

Hati manusia selalu menjadi simbol cinta dan percintaan. Namun, pada hakikatnya, ia adalah organ yang mengepam darah ke seluruh badan kita.
Jadi dari mana asalnya hubungan hati dengan cinta ini?

Tidak ada organ lain dalam tubuh manusia yang mempunyai hubungan ini dengan emosi, jadi mungkinkah ada sesuatu di sebalik kesusasteraan dan puisi, dan jika demikian, bolehkah sains memberikan penjelasan?

Terdapat sebilangan penyelidik yang percaya bahawa hubungan ini adalah mungkin kerana hati manusia mempunyai fikirannya sendiri. Dan hubungan ini tidak berdasarkan teori, tetapi eksperimen saintifik yang sebenarnya.


Tetapi untuk memiliki minda kita harus dapat berfikir, dan untuk itu kita memerlukan neuron. Pernah difikirkan bahawa satu-satunya organ dalam tubuh manusia yang mempunyai neuron adalah otak, tetapi sekarang kita tahu ini tidak benar.
Seorang penyelidik untuk meneroka penjajaran hati manusia ini sebagai organ dan simbol pembuat filem dokumentari sains cinta David Malone. Filemnya "Of Hearts and Minds" meneliti beberapa eksperimen, dan hasilnya mungkin mengejutkan anda.

Terdapat neuron di jantung anda
Kami menganggap bahawa otak mengawal emosi kita, tetapi Profesor David Paterson, Ph.D. di Universiti Oxford, mempertikaikan perkara ini. Dia mengatakan bahawa otak bukanlah satu-satunya organ yang menghasilkan emosi. Ini kerana jantung sebenarnya mengandungi neuron yang serupa dengan otak, dan api ini bersamaan dengan otak. Oleh itu jantung dan otak dihubungkan:
Apabila jantung anda menerima isyarat dari otak melalui saraf simpatik, ia mengepam lebih cepat. Dan apabila ia menerima isyarat melalui saraf parasimpatis, ia melambatkan,
kata Paterson.

Neuron dikaitkan dengan proses pemikiran di otak, tetapi yang sangat khusus telah dijumpai terletak di permukaan ventrikel kanan. Ini menimbulkan persoalan, apa yang dilakukan neuron proses pemikiran dalam organ yang mendorong darah ke seluruh tubuh kita?
Neuron jantung ini boleh berfikir sendiri

Dalam eksperimen, sekeping ventrikel kanan dari arnab, di mana neuron khusus ini telah dijumpai, diletakkan di dalam tangki dengan oksigen dan nutrien. Potongan hati berjaya berdegup dengan sendirinya, walaupun tidak terpasang, digantung dan tidak ada darah yang mengalir melaluinya. Apabila Profesor Paterson mengejutkan tisu jantung, ia akan memperlahankan degupan ini. Profesor Paterson percaya bahawa itu adalah keputusan langsung yang dibuat oleh neuron ketika mereka bertindak balas terhadap dorongan.


Hati manusia bertindak balas dengan kuat terhadap emosi negatif
Kajian kesihatan membuktikan bahawa kemarahan yang kuat memberi kesan buruk pada jantung, meningkatkan risiko serangan jantung sebanyak lima kali. Kesedihan yang mendalam juga sangat tidak sihat. Anda 21 kali lebih mungkin mengalami serangan jantung pada hari selepas anda kehilangan orang yang anda sayangi. Kajian menunjukkan bahawa orang yang mengalami situasi tekanan yang berpanjangan, seperti tentera, veteran tempur, doktor, semuanya mempunyai kadar masalah jantung yang lebih tinggi daripada penduduk lain.
Pada pembacaan EKG, jika kita berada dalam keadaan tertekan, degupan jantung kita muncul dalam rangkaian garis bergerigi dan tidak menentu. Ini dipanggil corak irama jantung yang tidak koheren. Ini bermakna sistem saraf autonomi kita (ANS) tidak selaras antara satu sama lain. Para saintis menyamakan ini dengan memandu kereta dan menggunakan sebelah kaki pada gas (sistem saraf simpatik) dan yang lain pada brek (sistem saraf parasimpatik) secara serentak.

Ia juga bertindak balas terhadap emosi positif
Sebaliknya, ketika kita mengalami kesenangan, kegembiraan atau kepuasan, irama jantung kita menjadi sangat teratur dan kelihatan seperti gelombang halus. Para saintis menyebutnya corak irama jantung yang koheren di mana kedua-dua cabang ANS sepenuhnya selaras dan bekerjasama.

Oleh itu, emosi positif mempunyai pengaruh dalam hati kita dan sebenarnya mempunyai sifat penyembuhan. Kajian menunjukkan bahawa dalam kes orang yang mempunyai risiko peningkatan penyakit arteri koronari pada awal, mereka yang menunjukkan pandangan gembira dan persona ceria mempunyai risiko serangan jantung berkurang satu pertiga.


Meneroka Peranan Hati dalam Prestasi Manusia
Penyelidikan baru menunjukkan bahawa jantung manusia lebih daripada sekadar pam yang berkesan untuk menampung kehidupan. Penyelidikan menunjukkan bahawa jantung juga merupakan jalan masuk ke sumber kebijaksanaan dan kecerdasan yang dapat kita panggil untuk menjalani kehidupan kita dengan lebih banyak keseimbangan, kreativiti yang lebih besar dan kemampuan intuitif yang ditingkatkan. Semua ini penting untuk meningkatkan keberkesanan diri, meningkatkan kesihatan dan hubungan dan mencapai kepuasan yang lebih besar.

Gambaran keseluruhan ini akan meneroka aspek-aspek menarik dari sains jantung, yang kebanyakannya masih belum terkenal di luar bidang psikofisiologi dan neurokardiologi. Dengan mengetengahkan penyelidikan yang menghubungkan sains jantung dan kemahiran yang berasaskan praktikal dan penyelidikan yang dikenali sebagai Sistem HeartMath.


Hati telah dianggap sebagai sumber emosi, keberanian dan kebijaksanaan selama berabad-abad. Selama lebih dari 29 tahun, Pusat Penyelidikan Institut HeartMath telah meneroka mekanisme fisiologi di mana jantung dan otak berkomunikasi dan bagaimana aktiviti jantung mempengaruhi persepsi, emosi, intuisi dan kesihatan kita. Pada awal penyelidikan timbul pertanyaan mengapa orang mengalami perasaan atau sensasi cinta dan emosi regeneratif lain serta sakit hati di kawasan fizikal jantung. Pada awal tahun 1990-an, antara penyelidikan pertama , tidak hanya melihat bagaimana emosi stres mempengaruhi aktiviti dalam sistem saraf autonomi (ANS) dan sistem hormon dan imun, tetapi juga pada kesan emosi seperti penghargaan, belas kasihan dan penjagaan. Selama bertahun-tahun, telah di lakukan banyak kajian yang telah menggunakan banyak ukuran fisiologi yang berbeza seperti EEG (gelombang otak), SCL (konduktansi kulit), ECG (jantung), BP (tekanan darah) dan tahap hormon, dll. Namun, secara konsisten, ia adalah kebolehubahan degupan jantung, atau irama jantung yang menonjol sebagai petunjuk paling dinamik dan reflektif dari keadaan emosi seseorang dan, oleh itu, tekanan dan proses kognitif semasa. Menjadi jelas bahawa tekanan atau emosi yang lemah seperti kekecewaan dan keterlaluan menyebabkan peningkatan gangguan di pusat otak dan sistem saraf autonomi tahap tinggi dan yang tercermin dalam irama jantung dan memberi kesan buruk terhadap fungsi hampir semua sistem tubuh. Ini akhirnya membawa kepada pemahaman yang lebih mendalam mengenai jalan komunikasi saraf dan saraf antara jantung dan otak. Kami juga memerhatikan bahawa jantung bertindak seolah-olah memiliki pikiran sendiri dan dapat mempengaruhi cara kita melihat dan bertindak balas dalam interaksi harian kita secara signifikan. Pada intinya, nampaknya hati dapat mempengaruhi kesedaran, persepsi dan kecerdasan kita. Sejak itu banyak kajian menunjukkan bahawa koherensi jantung adalah keadaan fisiologi yang optimum yang berkaitan dengan peningkatan fungsi kognitif, keupayaan mengatur diri, kestabilan emosi dan ketahanan.

Dari pemahaman saintifik yang lebih mendalam yang menerangkan bagaimana dan mengapa aktiviti jantung mempengaruhi kejelasan mental, kreativiti, keseimbangan emosi, intuisi dan peribadi. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa jantung bukan pam sederhana, ia sebenarnya adalah pusat pemprosesan maklumat yang sangat kompleks dengan otaknya yang berfungsi, biasanya disebut otak jantung, yang berkomunikasi dengan dan mempengaruhi otak kranial melalui sistem saraf, sistem hormon dan jalan lain. Pengaruh ini mempengaruhi fungsi otak dan sebahagian besar organ utama badan dan memainkan peranan penting dalam pengalaman mental dan emosi dan kualiti hidup kita.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sejumlah kajian penyelidikan yang telah meneroka topik seperti elektrofisiologi intuisi dan sejauh mana medan magnet jantung, yang memancar di luar badan, membawa maklumat yang mempengaruhi orang lain dan juga haiwan peliharaan kita, dan menghubungkan orang bersama dengan cara yang mengejutkan. Dengan melancarkan Inisiatif Koherensi Global (GCI), yang meneroka hubungan antara manusia dengan medan magnet Bumi.

Tinjauan ini membincangkan penemuan utama penyelidikan dan peranan menarik dan penting yang jantung berperanan dalam peribadi kita dan perubahan positif yang berlaku dalam tahap kesihatan, fungsi mental, persepsi, kebahagiaan dan tenaga semasa orang mempraktikkan teknik HeartMath. Mempraktikkan teknik meningkatkan koheren jantung dan kemampuan seseorang mengatur emosi sendiri dari rujukan dalaman yang lebih intuitif, cerdas dan seimbang. Ini juga menjelaskan bagaimana koheren tercermin dalam fisiologi kita dan dapat diukur secara objektif.


#hati #selawat #akhirzaman #puasa #kalbu

HUSNUDZON (BERSANGKA BAIK)

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Husnuzdon (bersangka baik)

Husnuzdon bermaksud bersangka baik . Menganggap baik sesuatu perkara itu sangat dituntut dalam Islam kerana bersangka baik itu lebih baik, mulia dan dapat mengelakkan dari menuduh orang lain berbuat jahat atau melakukan keburukan.

Saidina Umar bin Al-Khattab r.a.telah berkata : “Jangan kamu membuat sangkaan terhadap satu kalimah yang keluar daripada seorang saudara mukminmu kecuali kebaikan selagi kamu masih ada cara untuk meletakkannya di tempat yang baik.”

Orang yang bersangka buruk seolah memfitnah orang, kerana sangkaan buruknya itu tidak mempunyai bukti yang nyata dan kukuh. Ini dibimbangi terjadinya fitnah yang membawa kepada dosa besar, kerana Islam sangat melarang umatnya memfitnah orang lain.

✍ Husnuzhon bukan saja pada manusia. Malah, kita mesti husnuzhon dengan Allah. Apa sahaja yang berlaku ada hikmahnya.


HUSNUDZON (BERSANGKA BAIK)
Firman Allah

سبحانه وتعالى :
يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ ٱجْتَنِبُوا۟ كَثِيرًۭا مِّنَ ٱلظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ ٱلظَّنِّ إِثْمٌۭ ۖ وَلَا تَجَسَّسُوا۟ وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا ۚ أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًۭا فَكَرِهْتُمُوهُ ۚ وَٱتَّقُوا۟ ٱللَّهَ ۚ إِنَّ ٱللَّهَ تَوَّابٌۭ رَّحِيمٌۭ
“Wahai orang-orang yang beriman, jauhilah dari banyak berprasangka; Sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa, dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan dan keaiban orang, dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain, dan janganlah ada di antara kamu yang mengunjing sebahagian yang lain. Adakah di antara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Tentu kamu merasa jijik. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Al-Hujurat, 49; Ayat 12)

Fadhilat Bersangka Baik

Bersangka baik juga mempunyai banyak kebaikan dan kelebihannya. Antaranya adalah:

1. Mengelakkan manusia dan ummah daripada berpecah-belah antara satu sama lain yang akan merugikan masyarakat dan Negara bak kata pepatah ‘Mencegah Lebih Baik Dari Mengubati’.

2. Dapat membersihkan hati dari titik-titik hitam dan mencegah perkara-perkara mungkar dari terus bersarang di hati kita,

3. Selalu merasa bahagia atas kejayaan yang dicapai orang lain walaupun diri sendiri belum berjaya.

4. Mewujudkan sikap ingin bersaing antara satu sama lain. Kerana umat Islam yang mempunyai sikap ingin bersaing dengan orang yang telah berjaya akan mendatangkan keuntungan kepada semua umat Islam termasuk dirinya sendiri.

5. Hubungan persahabatan dan persaudaraan menjadi lebih baik. Apabila hati bebas dari bersangka buruk terhadap, maka yang ada dalam hatinya adalah sangkaan yang baik-baik sahaja. Sudah pasti hatinya bertambah cinta pada saudaranya itu dan dapat mengeratkan lagi hubungan silaturahim sesama manusia.

6. Mengelakkan daripada penyesalan dalam hubungan manusia sesama manusia kerana menuduh manusia lain tanpa bukti yang kukuh. Firman Allah

سبحانه وتعالى :

يَٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِن جَآءَكُمْ فَاسِقٌۢ بِنَبَإٍۢ فَتَبَيَّنُوٓا۟ أَن تُصِيبُوا۟ قَوْمًۢا بِجَهَٰلَةٍۢ فَتُصْبِحُوا۟ عَلَىٰ مَا فَعَلْتُمْ نَٰدِمِينَ

“Wahai orang-orang Yang beriman! jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum Dengan perkara yang tidak diingini Dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) – sehingga menjadikan kamu menyesali apa Yang kamu telah lakukan.” (Surah Al-Hujurat, 49; Ayat 6)


Berbaik Sangka Terhadap Perkara Dusta

Islam mewajibkan umatnya mencegah kemungkaran yang berlaku disekeliling dan persekitaran dengan kemampuan yang ada pada mereka. Andai kata kita melihat atau ternampak orang yang melakukan dosa dan kemaksiatan, tetapi masih bersikap husnuzon terhadap perlakuan mungkar itu, maka kita juga turut berkongsi saham dan tidak terlepas dari menanggung dosa kemaksiatan yang dilakukan oleh orang tersebut.

Rasulullah ﷺbersabda : “Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, hendaklah ia mencegah dengan tangan (kekuasaan), jika ia tidak mampu, maka dengan lidahnya (secara lisan), dan jika ia tidak mampu jua, maka dengan hatinya (berasa tidak senang, tidak setuju dan tidak meredhai). Dan itu adalah selemah-lemah iman.” (Hadis Riwayat Imam Muslim)


Adalah jelas bahawa umat Islam tidak boleh beranggapan baik terhadap orang yang melakukan kemungkaran dan maksiat secara terang-terangan. kerana perkara tersebut jelas melanggar hukum dan larangan Allah. Contohnya apabila terlihat orang Islam bermain judi, atau membeli nombor ekor. Tetapi bersangka dalam hati, “Mungkin orang tersebut kesempitan wang… biarlah, dia juga nak cari rezeki…” Sepatutnya, kita haruslah mencegah kemungkaran itu, bukan meredhainya.


Firman Allah سبحانه وتعالى :

وَلَا تَقْفُ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِۦ عِلْمٌ ۚ إِنَّ ٱلسَّمْعَ وَٱلْبَصَرَ وَٱلْفُؤَادَ كُلُّ أُو۟لَٰٓئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْـُٔولًۭا

“Dan janganlah kamu mengikut sesuatu yang tidak kamu ketahui; Sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati nurani, semua anggota itu tetap akan diminta pertanggungjawabannya (ditanya di akhirat) tentang apa yang dilakukannya.” (Surah Al-Isra 17 ; Ayat 36)

.

.* Berbaik sangka kepada orang lain, ini adalah perbuatan yang dituntut dalam Islam, kerana berbaik sangka ini lebih baik dan dapat mengelakkan dari menuduh orang lain berbuat jahat.


Kata Saidina Umar bin Al-Khattab r.a;

“Jangan kamu membuat sangkaan terhadap satu kalimah yang keluar daripada seorang saudara mukminmu kecuali kebaikan selagi kamu masih ada cara untuk meletakkannya di tempat yang baik”.

Kata-kata dari Syeikh Abdul kadir Al Jailani;

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu.

Ucapkan dalam hatimu :

“Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku”.

Tambahan :

Suuzon;

Bermaksud buruk sangka atau menaruh curiga kepada seseorang yang belum terbukti orang tersebut melakukan kesalahan. Islam sangat melarang umatnya berburuk sangka sesama Islam, kerana berburuk sangka akan mengundang perkara-perkara yang tidak baik kepada orang tersebut. Biarlah syakwasangka itu berdasarkan bukti yang kukuh dan bukan sekadar memfitnah.

Firman Allah yang bermaksud;

وَالَّذينَ يُؤذونَ المُؤمِنينَ وَالمُؤمِنٰتِ بِغَيرِ مَا اكتَسَبوا فَقَدِ احتَمَلوا بُهتٰنًا وَإِثمًا مُّبينًا

“Dan orang‐orang yang mengganggu serta menyakiti orang‐orang lelaki yang beriman dan orang‐orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta, dan berbuat dosa yang amat nyata.”

(Al‐Ahzab :58)
Bersangka buruk yang harus;

Umat Islam juga perlu bersangka buruk terhadap beberapa perkara. Contohnya soal keselamatan diri, seperti yang ditanyakan di atas, ternampak orang yang tak dikenali berkeliaran di persekitaran perumah pada waktu malam. Ini bukan kita menuduh, tetapi kita mengambil sikap berjaga‐jaga dari berlakunya musibah‐musibah yang tak diingini. Perbuatan sangka buruk seperti ini diharuskan, kerana ia menjaga keselamatan diri dan harta kita. Bersangka buruk terhadap prestasi pelajaran anak anak, kerana mereka tidak membaca buku dan hanya main game dan menonton TV sahaja. Hasil dari sangka buruk tersebut, kita menghantar anak menghadiri kelas tusyen atau kelas tambahan untuk meningkatkan prestasi anak tersebut. Maka di sini merupakan sangka buruk yang menguntungkan semua pihak. Bersangka buruk terhadap pokok besar yang condong ke arah rumah kita, maka dengan sangka buruk tersebut kita mengupah orang untuk memotong pokok tersebut untuk menjaga keselamatan rumah dan nyawa keluarga kita. Maka bersangka buruk seperti ini juga diharuskan. Pendek kata, bersangka buruk yang menguntungkan semua pihak tanpa mengorbankan pihak‐pihak yang tertentu atau sebagai langkah keselamatan, adalah diharuskan untuk kepentingan semua pihak.

والله أعلم بالصواب


Wallahu A’lam Bish Shawab

(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar)
.

.

وَالسَّلاَمْ

 

Mujahadah & Istiqamah

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 1. Allah SW...