Wednesday, March 13, 2019

Kawan?


Gelaran yg dah biasa dh aku dengar...
Childish, gedik, lurus  bendul, bodoh, org buat mcm tu pun boleh lg pulak tolong  org tu..  

Yg paling menyedihkan bila kwn sendiri pula yg tmbh, mmg *** ni gedik mcm tu.. sampai ada yg tanya, itu kwn kamu ker si **** tu, mcm tu kamu panggil kwn?. Aku hy terdiam. 
Aku ingat sampai bila2 yg time kwn sekolah dia nm 'tinie' dtg rumah sewa kami n ckp, dia mmg knl tgk org la, mmg first time dh tau yg aku jns ''gedik'' katanya. Wah, pandainya kwn kau tu... Kalau kau nk tau, pakcik tua yg alim yg pernah aku jumpa, pernah renung aku n pergi dkt aku n ckp, kamu ni kan sbnrnya nmpk jer friendly, selalu senyum n nmpk mudah dgn semua org tp jinak2 merpati. Kamu ni jns susah dirapati kan sgt ssh utk terima org sbg teman rapat kn... Ya. Aku mmg mcm tu. Dan mmg selalu org ingt aku childish dr cara aku, tp bila org tu betul2 close dgn aku sj yg tau mcmmn cara n akn terkejut berkata sebaliknya dan berkata.. awk ni nmpk mcm chidish jer kn tp... Mmg amt jarang aku sembang  heavy dgn org, yg tertentu sj, yg lainnya kenal aku scr surface walau nmpk mcm ke sana ke mari bersama mcm yg sorang ni walau knl dr thn 1.. aku tau mcm2 dh aku dgr cerita blkg aku, psl aku jns itu, jns ini, hati aku mmg dh sgt terguris tp aku buat spt biasa spt tiada apa2.. tambah lg peristiwa sms praktikal, sampai ada yg ty aku mse tu, betul ker itu kwn kau, kwn apa mcm tu, selalu burukkan aku dan cakap aku begitu begini, alahai...

Disaat kau berdesas desus yg aku baik dgn bdk psycho tu, bermcm lg tohmahn kan...  Mmg sjk dr kamsis, kau tau bdk tu xbaik dr awl kn tp asyik berbunyi di blkg.. kau tau tak yg bdk tu selalu dtg mlm2 ketuk pintu n hulur mknn yg dia beli mse aku kt kamsis.. kalau kau masih ingt, aku terlupa bila yg tiba2 aku berubah, jd confuse spt xdpt berfikir, letak semua jwtn yg aku pgg.. sehingga en Azizan pengetua kita sendiri jumpa aku knp tiba2 aku berubah mendadak...
(Siapa mahu percaya jika aku cerita, emak aku sendiri perasan dgn perubhn aku dan bwk aku jumpe ustaz, dirugyah dan mandi limau bagai -.tp mse tu dh thn akhir. slps itu br aku nmpk semuanya.. cuba lari dr dia, ingt peristiwa mlm tu , dia ugut nk hentam dgn helmet? )

 So, mse thn 3 kena kluar kamsis sbb xlg aktif. Aku msh lg rpt dgn bdk psycho tu kan.  Bdn aku naik sjk slalu kluar dgn dia pun mcm2 cerita kluar kan..mcm org dh 'kahwin' ek? Besarnya tohmahn itu kau tau? Kau tau tak apa hukumnya menuduh begitu?  Kau terlalu sibuk mse tu dgn pakwe, kau tak tau pun peristiwa yg aku jatuh terduduk sms balik kls slps turun dr bas, simen licin sbb hari hujan. Aku masih ingt lg mse tu kt blok sebelah kite tinggal, aku berlari nk cepat elak hujan. Tiada org lain mse tu... Esoknya aku xdpt bangun, punggung spt tidak terasa krn kebas... Demam xdpt bangun seharian, hanya Alang yg tahu hal tu yg jenguk n ty psl mkn.. sjk itulah bdn aku berubah..
sehinggakn kwn2 serumah kwn aku kt pantai dlm pun tegur, apasal punggung kau leper, xde isi, mse sekolah dulu lain,.. sambil gelak2... Aku cerita psl jatuh terduduk hingga kluar airmata sakitnya tu, dia pandang semcm spt aku reka cerita utk sembunyi sst. Sedih betul, Ya Allah, hy Kau yg Maha mengetahui..

Walau apapun syukur Alhamdulillah aku akhirnya bebas dr bdk psiko tu, dan utk pengetahuan kau aku bkn spt yg kau fikirkn, demi Allah aku berani berkata tiada perkara yg melampau bts berlaku sepjg aku dgn bdk tu, tuhan masih memelihara aku dan menyayangi aku, insan yg teraniaya ini..  biar apapun yg org lain fikir, Allah maha mengetahui. 

Aku kerap keluar n tidur rumah kwn sekolah aku  kt pantai dlm mse tu, aku mmg byk sgt kecil hati dh..tmbh lg dgn apa yg kau bgtau aku ttg tinie kwn kau tu ckp apa tentang aku... Hebat betullah kwn kau tu, xkn ku lupa.  Aku memaafkn tp tidak akn dpt melupakan...

(Perihal yg aku selalu bersihkn rumah sewa kita pun entah mcmmn boleh jd cerita negatif kononnya nk menunjuk kt kwn2 yg slalu dtg. Hello, aku buat semua tu krn aku suka bersih, lgpun flat tu mudah kotor, berabuk, berdebu, dan aku jns alah debu. Aku xbersungut pun org lain xnk bersihkn. Sampainya hati yg buat cerita. Sehinggakan lps tu, sehingga kini pun, bila ada org lihat, aku segan nk jd kononnya 'rajin'. Bila xde org baru aku buat... Dh jd habit sampai hubby aku pun tegur, knp pikir psl org.. ntah, aku x boleh dah...)

 Dh mmg perangai aku suka senyum n jns suka berkwn dgn semua org, suka binatang, bunga, pokok, knk2 kecil... Mmg semua mudah mesra dgn aku xkira lelaki atau perempuan. Mmg ke mana2 aku pergi walau dgn org xkenal aku selalu senyum, kalau di town k trg mse tu abg2 driver taxi pun dan akak2 kedai pakaian akn ckp, senyum sokmo dia ni... 
 Memang manusia xsama kan, bukan semua yg akn bls balik senyuman kite atau anggukn kepala, ada yg jns yg tgk semacam, kemudian pandang aku atas bawah - slalunya prempuan!...( Macam si Tinie tu yg kononnya pandai/arif sgt tgk org). Hello, senyum itu sedekah, nmpk org susah di jlnn pun aku lemparkn senyumn tau yg bermaksud, tabahkanlah hatimu..( itu terlintas di fikirn)


Mmg dr zmn sekolah aku lbh suka berkwn dgn lelaki sbb mrk lbh berterus terang n x berpura2. Apa jua  yg nk dikata terus dpn2 bukan soksek2 di blkg. Mmg ramai manusia yg mcm ni di mn2. Cuma segelintir yg akn dtg dkt kita n berckp dr hati ke hati. Umpama bila ada seseorg yg pakai bj terbalik , kebanyakan yg melihat akn gelak2 bgtau member lain drp pergi terus pd org tu, sentuh bahu n bisikkn ditelinga kesilapannya itu... 

Telah banyak kenangan zaman sekolah dulu yg dh aku lupakan..
Cuma yg paling xdpt aku lupa, bila ada member sekolah yg buat cerita cuma krn aku bonceng motor sepupu pd 1 mlm krn ketinggaln bas. Habis heboh kt asrama psl hal 1 mlm tu, hinggakn ada kwn baik aku(semestinya lelaki), dtg bgtau yg dia tau siapa yg buat cerita (perempuan) dan kwn aku ni siap ckp," kau nk aku tumbuk muka bdk tu aku buat.. mmg geram sungguh aku, dia tu dhlah br lg kt sini.. nk burukkn nm kau sbb dengki la tu. " Pdhal aku mcm biasa jer, xde la marah sgt, dia pulak yg lbh2.. haha. Aku cuma ckp, yg penting tuhan tau sebenarnya mcmmn, buat apa nk kecoh. Nnt dia sedar sendiri kesilapn dia tu. (Dgn adik2 junior aku xde masalah mrk baik2 semua dgn aku, jumpa siap bg salam n senyum tanda hormat, ramai yg kenal aku krn jwtn2 persatuan2 yg aku pegang. Terutamanya jwtan ke 2 tertinggi pengawas perpustakaan, byk perubahn dan pembaharuan serta buku2 baru masuk ats inisiatif kami dan guru. Cuma mmg aku tidak aktif sukan sbb ayahku tak bagi ke sekolah waktu ptg. Tp krn tugas berkaitan perpustakaan kdg aku stay juga sampai ptg )

Mmg betul xlama lps tu, aku xtau apa berlaku tp kwn2 pulau bdk yg buat cerita tu ( mungkin ken aku yg td betulkn balik cerita sbnr ? entah. ) sehinggalah suatu hari tu ayhnya meninggal, dia terpencil sendirian. Aku pula jns cpt kesian org, so aku dekati dia n ajk dia kluar ke kdai, sambil berjln tu aku berty ttg arwah ayhnya... Terus berderai airmata dia n minta maaf... Slps itu dia terus jd kwn aku, shingga time aku ssh dia pula yg sanggup bantu..
Sehingga kini kami msh kawan tp berjauhn dan ssh nk jumpa. Dulu2 time dia balik raya, skrg mak ayhnya dh xada..

Kwn baik aku yg lelaki yg selalu membela aku tu pulak pernah dtg jumpa aku sms aku kerja di Paka. Suatu hari tu sepupu aku tiba2 dtg office bgtau, ada surprise... Tada ... Kwn baik kau nk jumpa ni... Skrg dh lost contact dgn dia ni, dgr2 dh masuk tabligh. Sepupu aku ( tua 1 thn) yg baik ngan aku mcm abg sendiri tu pun dh meninggal 4 thn lalu.. 

Manakala kwn yg aku kenal dr sekolah rendah yg selalu bersama hingga sek men pula hanya contact sbb nk promote brg.... Dulu2 aku bli juga, dtg hantar, jumpe seminit terus chow, time raya asyik aku jer pergi rmh dia, aku siap pergi jln rmh mak dia sbb knl dia dr seklh rendah.  Tp nmpknya aku rse mcm aku jer yg msh anggap dia kwn, time mak aku meninggal pun dia xjenguk, 2x aku call, katenya kerja. Pdhal jarak rumah 15 minit. Sedih betul aku.

Aku menulis semua ni kerana ada sesuatu yg mencetuskn kembali ingatanku pada semua ini bila ada kwnku kini yg difitnah mcm2 kwn baik sendiri.
Tujuan aku bukan apa, cuma mahu semua berfikir, bukan semua yg kau lihat itu seperti apa yg kau fikir.. bila berkawan, jadilah kawan yang jujur dan iklhlas.. 

Islam sendiri menyuruh kita menyayangi sesama islam sptmn diri kita sendiri, apatah lg yg kau panggil kwn...
Bagaimana aku boleh tolong yang dah burukkan aku macam2? Siap boleh pergi pujuk dia time dia menangis dan bersedih akibat perangai kwn baiknya... siap bg seluar jeans aku lagi dan boleh boleh pulak temankan dia ke KL dari Ukm sbb x biasa ( xmcm aku yg mmg lone ranger jer nk kemana mn, study dulu la sket dan tanya jer org )
Aku senang jer, ingat pesan mak aku, jangan berdendam dgn org, sentiasa maafkan, layan org dgn baik walau bgmn dia lyn kita, kalau tak, maknanya kita ni 2x5. Lagipun bagi aku, kita ni manusia mmg kadang kita sendiri pun tak perasan yg kit abuat silap, perlunya org utk menegur... Sedangkan raja perlukan penasihat, sdgkan bijak pandai pun perlu bermuzakarah... Bagi aku setiap org dh cuba buat yg terbaik setakat yg dia mampu mengikut kemampuan fikirannya sendiri yg dianugerahkan Ilahi, Kita tdk tahu bgmn org tu struggle dlm hidup dia. apa yg dia tempuhi kan..
 Jika kita lihat sesuatu yg boleh dibantu, lakukan, jika ada idea, suarakan..

Masa zmn sekolah dulu cikgu disiplin sendiri pernah cakap yg dia hairan knp bdk2 bermasalah dtg cari aku,mengadu hal... pdhal aku nmpk slow jer... haha.. mmg aku jns yg xbyk bercakap kalau xpenting, aku lebih suka memerhati.. xde la join geng membawang seperti bdk2 perempuan lain... kes yg paling tak dapat aku lupa ttg seorg junior yg lari dari rumah. last2 dtg cari aku sms aku tgh camping kt pdg sekolah... mmg aku suka lyn dan mendengar... lps tu.. tips aku bg senang jer, di saat kita rasa tiada siapa peduli/syg atau x fhm kita bermakna itu saatnya kita perlu jd lbh penyayang lebih peduli ttg diri kita krn segalanya bergantung pd diri kita  sendiri dh, bukan org lain.. "jgn buang mse fikirkan @ bazirkan airmata utk sst yg x layak" dlm hidup ini. itu sia2... Fikirkan sst yg positif yg boleh bg manfaat dan membantu diri kita, fokus pd yg tu... Semua org ada masalah dalam hidup, itu sudah pasti, yg penting bgmana cara kita tanganinya..







Sunday, June 5, 2016

Keutamaan Membaca Surat Al Kahfi di Hari Jum’at

*artikel berkaitan 1O AYAT PERTAMA DAN 10 AYAT TERAKHIR SURAH AL-KAHFI DAN DOA PERLINDUNGAN DARI DAJJAL

Surat Al Kahfi atau juga disebut Ashabul Kahf merupakan surat golongan Makkiyah atau yang diturunkan di Kota Mekkah.

Surah ini terdiri atas 110 ayat dan bercerita tentang beberapa orang pemuda yang tidur dalam gua bertahun-tahun lamanya.

Selain itu terdapat pula beberapa buah cerita dalam surat ini yang semuanya mengandung pelajaran-pelajaran yang amat berguna bagi kehidupan manusia.

Terdapat beberapa hadist yang mengungkapkan tentang keutamaan dan manfaat pada surat ini.  Pertama manusia yang membaca Al-Kahfi pada Hari Jumat akan terhindar dari fitnah Dajjal. Sosok kejam yang akan keluar pada akhir zaman ini nantinya akan membuat kerusakan di bumi dan menebarkan fitnah kepada setiap umat Islam. “Barang siapa membaca Surah Al Kahfi pada hari Jum’at, maka Dajjal tidak bisa memudharatkannya,” (HR-Dailami).

Manfaat lain dari membaca Al Kahfi pada hari Jumat  adalah mendapat pengampunan dosa diantara dua Jumat.
 Dalam riwayat lain masih dari Abu Sa’id al-Khudri radhiyallahu ‘anhu, Rasulullah bersabda, Dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, Rasulullah SAW bersabda.
Siapa yang membaca surat Al-Kahfi pada hari Jum’at, maka akan memancar cahaya dari bawah kakinya sampai ke langit, akan meneranginya kelak pada hari kiamat, dan diampuni dosanya antara dua jumat.”

Semoga sedikit ilmu diatas dapat bermanfaat. Sebenarnya masih banyak keutamaan lain ketika kita membaca surat al kahfi akan tetapi yang terpenting adalah kita selalu melakukan kebaikan sedikit apapun baik itu di hari jum’at maupun hari lainnya. Insya Allah


1O Ayat Pertama Dan 10 Ayat Terakhir Surah Al-KAHFI dan doa perlindungan dari Dajjal

Nabi saw bersabda :”Barangsiapa yang menghafaz 1-10 ayat dari surah Al-Kahfi di pelihara dan di selamatkannya dari Fitnah Dajjal”. (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Muslim, An-Nasaie)

Disunnahkan membaca surah Al-Kahfi pada siang hari atau malam hari Jumaat sebagaimana pendapat Imam Syafi’i (Lihat Al-Adzkar oleh Imam Nawawi).

Seorang muslim yang menghafal sepuluh atau tiga ayat pertama dari surah Al-Kahfi akan terlindung dari fitnah Dajjal, atau siapa yang membaca sepuluh ayat terakhir 
dan sepuluh ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.

Dalilnya adalah hadits dari Abu Darda R.A dari Nabi berkata: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)  

10 AYAT PERTAMA SURAH AL-KAHFI


Pada lafaz Tirmidzi: “Barangsiapa menghafal tiga ayat dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.” Dia berkata: “Hadis hasan.”

Pada hadis yang diriwayatkan dari Imam Ahmad dari Abu Darda R.A bahwa Nabi SAW berkata : “Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat 
terakhir dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.

 10 AYAT TERAKHIR SURAH AL-KAHFI
 

Hadith tersebut juga diriwayatkan oleh Muslim dan Nasai dari Qatadah R.A Dan pada lafaz Nasai menyatakan :
Barangsiapa membaca sepuluh ayat (mana-mana saja) dari surah Al-Kahfi akan terjaga dari fitnah Dajjal.

                                 DOA SELEPAS TAHIYAT AKHIR SEBELUM SALAM
Rasulullah SAW juga telah mengajar kita supaya berlindung dengan Allah SWT daripada godaan Al Masih Ad-Dajjal ini.
 Baginda SAW mengajar satu doa untuk dibaca selepas tahiyyat akhir sebelum salam setiap kali kita sembahyang. Doa itu adalah :

Maksudnya :  “Ya Allah, aku berlindung dengan Engkau daripada siksa api neraka Jahannam dan dari siksa kubur, dan dari fitnah dalam kehidupan dunia dan fitnah setelah mati, juga aku berlindung dangen Engkau daripada kejahatan fitnah Al Masih Dajjal.

artikel berkaitan : Keutamaan Membaca Surat Al Kahfi di Hari Jum’at

Wednesday, May 11, 2016

KELEBIHAN BERZIKIR



Berzikir ialah satu amalan yang disyariatkan dan sangat dituntut dalam Islam. Ia boleh dilakukan dengan hati atau lidah atau yang sebaik-baiknya adalah dengan kedua-duanya. Zikir merupakan tugas harian setiap Muslim kerana ia mendatangkan kekuatan dan ketenangan jiwa.

Sebagaimana yang disebut di dalam surah An-Nisa’ ayat 103 yang bermaksud,
“Kemudian apabila kamu selesai mengerjakan sembahyang, maka hendaklah kamu menyebut dan mengingati Allah ketika kamu berdiri atau duduk , dan ketika kamu berbaring.”

Zikir juga merupakan bukti keterikatan seorang hamba kepada Penciptanya. Seorang muslim perlu sentiasa membasahkan lidahnya dengan zikir-zikir yang ma’tsur (diambil daripada Al-Quran dan sunnah) seperti zikir selepas solat, zikir pada waktu pagi dan petang serta zikir-zikir yang dibaca berkaitan dengan peristiwa atau sebab yang tertentu.

Allah SWT sangat menyukai orang yang lidahnya sentiasa basah dengan zikir-zikir memuji Allah. Ganjaran pahala juga telah dijanjikan oleh Allah kepada orang yang berzikir. Hal tersebut dijelaskan dengan turunnya surah Al-Ahzab ayat 35, maksudnya:

 “Golongan lelaki dan wanita yang banyak berzikir kepada Allah, Allah janjikan bagi mereka keampunan serta ganjaran yang besar.”

Menurut Imam al-Nawawi, “Ketahuilah bahawa sesungguhnya zikir tidak hanya tasbih, tahlil, tahmid dan takbir, bahkan zikir ialah setiap amalan ketaatan yang dilakukan kerana Allah SWT”.

Dari Rasulullah s.a.w, "Sesiapa yang mengucapkan 'Subahanallah hil'azimi Wabihamdih' maka akan ditanamkan untuknya sepohon pokok tamar di dalam syurga." ( H.R Muslim)

Kelebihan Berzikir

Antara kelebihan berzikir yang dinyatakan di dalam hadis-hadis yang sahih adalah:
Pertama – majlis zikir merupakan taman syurga di dunia. Daripada Anas bin Malik r.a, beliau meriwayatkan: “ Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Jika kamu melalui taman-taman syurga, maka singgahlah dengan senang. Para sahabat bertanya: Apakah taman-taman syurga itu? Baginda menjawab: halaah-halaqah (kelompok) zikir.” – Hadis hasan riwayat al-Tirmizi.
Kedua- Zikir merupakan benteng daripada gangguan syaitan.
Ketiga – Zikir penghapus dosa dan menyelamatkan daripada azab Allah.
Keempat – Zikir diumpamakan sebagai orang yang hidup.
Kelima – Zikir beroleh pahala.
Keenam- Zikir adalah tanaman syurga.
Ketujuh – Zikir adalah amalan yang paling baik dan paling tinggi darjatnya.

Kalimat Zikir yang Ringan di Mulut tetapi Berat di Timbangan Amal

Dua Kalimat Ringan Tapi Sangat Dicintai Allah dan Berat Pada Timbangan
Oleh: Badrul Tamam

سُبْحَانَ اللَّهِ وبِحَمْدِهِ - سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil 'Adzim
"Maha Suci Allah dan segala puji untuk-Nya, Maha Suci Allah Yang Maha Agung."
Sumber Zikir
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu 'Anhu, ia berkata: Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda,
كَلِمَتَانِ خَفِيفَتَانِ عَلَى اللِّسَانِ ثَقِيلَتَانِ فِي الْمِيزَانِ حَبِيبَتَانِ إِلَى الرَّحْمَنِ : سُبْحَانَ اللَّهِ ، وبِحَمْدِهِ سُبْحَانَ اللَّهِ الْعَظِيمِ
"Dua kalimat yang ringan diucapkan lisan, berat ditimbangan, dan dicintai oleh Al-Rahman (Allah): Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil 'Adzim." (HR. Muttafaq 'Alaih)


Keterangan
Tiga sifat yang disematkan pada zikir di atas. Pertama, disifati dengan "Ringan diucapkan lisan" karena ia mudah dan tidak berat. Sangat ringan diucapkan oleh lisan karena sedikitnya jumlah hurufnya. Huruf-hurufnya juga terdiri dari huruf-huruf yang memiliki tempat keluar yang mudah. Tidak ada huruf yang berat diucapkan. Sehingga ringan diucapkan.

Kedua, disifati dengan "berat ditimbangan", yakni benar-benar berat saat ditimbang di akhirat karena banyaknya pahala yang diberikan kepada orang yang mengucapkannya. Nilai kebaikannya dilipatgandakan bagi yang mau menzikirkannya.

Ketiga, disifati dengan "sangat dicintai oleh Al-Rahman", yakni kedua kalimat zikir tersebut sangat dicintai oleh Allah. Tentunya, orang yang mengucapkannya juga dicintai oleh-Nya. Berarti dua kalimat zikir ini merupakan salah satu sebab turunnya cinta Allah kepada hamba.
Dipilihnya nama Allah "Al-Rahman"  menunjukkan, bahwa hadits ini menerangkan luasnya rahmat Allah kepada hamba-Nya. Dia membalas amal yang sedikit dengan pahala yang besar.
Makna Subhaanallaahi Wa Bihamdihi: Menyucikan Allah Ta'ala dari semua yang tidak pantas untuk-Nya, seperti aib dan kekurangan. Berkonsekuensi, meniadakan sekutu (pathner), pasangan hidup, anak dan semua yang tidak layak disandarkan kepada Allah 'Azza wa Jalla. Bahwa Dia Maha sempurna dari semua sisi.
Digandengkannya tasbih dengan pujian menunjukkan kesempurnaan karunia dan pemberian-Nya kepada semua makhluk-Nya. Juga menunjukkan kesempurnaan hikmah, pengetahuan, dan sifat-sifat-Nya yang lain.

Subhanallah al-Adzim berarti Allah pemilik keagungan, kebesaran, keperkasaan, kekuasaan. Tidak ada sesuatu yang kekuasaan, kemampuan, kebijaksanaan, pengetahuan yang lebih agung daripada Allah. Dia maka agung dengan Dzat dan sifat-sifat-Nya.
Dua kalimat zikir di atas mengandung maqam raja' (pengharapan) dan khauf (Takut). Raja' terdapat pada sifat pujian yang berupa sanjungan baik atas apa yang Dia perbuat dan sifat-sifat kesempurnaan dan kemuliaan yang disandang-Nya. Sedangkan khauf diperoleh dari makna keagungan, kebesaran, keperkasaan, kekuasaan. Wallahu Ta'ala A'lam.

Penutup
Wahai saudaraku, sesudah mengetahui besarnya pahala dan makna yang terkandung dari dua kalimat zikir ini maka hendaknya kita senantiasa merutinkannya. kita senantiasa membacanya dalam keseharian kita. Karena zikir ini tidak banyak menyita waktu dan tenaga kita. Tidak pula kita harus berkeringat dan mengeluarkan harta yang banyak untuk mengamalkannya.
Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil 'Adzim akan memberatkan timbangan kebaikan kita diakhirat sehingga akan termasuk orang yang bahagia. "Barang siapa yang berat timbangan (kebaikan) nya, maka mereka itulah orang-orang yang dapat keberuntungan." (QS. Al-Mukminun: 102)

"Dan adapun orang-orang yang berat timbangan (kebaikan) nya, maka dia berada dalam kehidupan yang memuaskan." (QS. Al-Qaari'ah: 6-7)

Subhaanallaahi Wa Bihamdihi Subhaanallaahil 'Adzim akan menyebabkan kita mendapatkan kecintaan Allah. Siapa yang dicintai oleh Allah, maka Allah akan menjaganya dan memberi petunjuk kepada anggota tubuhnya untuk berbuat yang mendatangkan ridha-Nya dan menghindari perkara-perkara yang bisa mendatangkan murka-Nya. Siapa yang dicintai oleh Allah, maka dihapuskan kesalahannya, diampuni dosanya, dan diberi keberkahan dalam hidupnya. Wallahu Ta'ala A'lam. [PurWD/voa-islam.com]


Wednesday, February 25, 2015

Cara Membuat Linkwithin

 Ini adalah contoh linkwithin dari my other blog

Sebab kenapa perlu link within :

*linkwithin ni bagus digunakan kerana ia memaparkan tajuk serta gambar paparan yg lebih menarik bagi menarik perhatian pelawat blog.
*memudahkan pelawat memilih tajuk post lain 

Di sini disediakan  step² bagaimana untuk letak within dlm blog :


Step 2 : Akan muncul paparan seperti ni..


Jika background blog gelap,tick pada kotak kosong kecil tu & pastikan  masukkan bilangan yang sesuai dengan lebar blog .

Step 3 : Klik install widget



Step 4 : Pilih blog yang nak dimasukkan linkwithin



Step 5 : Then lepas tu boleh  terus save...


Monday, October 1, 2012

Gigi oh gigi...


Pernah dengar tentang jambatan gigi atau bridge..?. 

Untuk menganti sebatang gigi yang 'hilang', gigi bersebelahan di kedua belah akan dikecilkan untuk disarung 'crown' untuk menampung sebatang sebatang gigi palsu seperti di atas.



Hasilnya memang cantik dan selesa, tidak seperti gigi palsu biasa yang mempunyai lelangit plastik, dan terasa seperti ada sesuatu yang melekat di lelangit. 


Tapi terdapat kes jambatan gigi atau bridge yang gagal, akhirnya gigi bersebelahan jadi mangsa...seperti gambar di bawah, untuk menampung 2 batang gigi bridge, empat batang gigi bersebelahan jadi 'korban'..
Itulah sebabnya ada sesetengah doktor pakar tidak mengesyorkan bridge ni pada gigi asal kita tapi sebaiknya di buat pada gigi implan atau gigi tiruan yang tanam (gambar di bawah), taklah menyesal kemudian  hari disebabkan bridge, gigi yang tak sakit jadi 'sakit'....Wallahualam...

Dan satu lagi untuk pengetahuan, orang yang pakai gigi palsu cepat tua dan tulang cepat megecut seperti di bawah ni...


Jadi, jagalah gigi elok elok..menyesal kemudian dah tak guna.

Kalau nak buat implan gigi atau tanam gigi, kosnya adalah 5000 untuk sebatang, dan ianya mengambil masa berbulan-bulan untuk sembuh dari perbedahan menanam gigi implan. Ada juga kes implan yang gagal..isk isk..http://www.buzzle.com/articles/dental-implants-problems.html
http://www.buzzle.com/articles/dental-implant-vs-bridge.html

Kawan?

Gelaran yg dah biasa dh aku dengar... Childish, gedik, lurus  bendul, bodoh, org buat mcm tu pun boleh lg pulak tolong  org tu..   ...