Thursday, February 3, 2011

KEHIDUPAN ADALAH SEBUAH PERJALANAN


بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ
اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Kehidupan Sebenar

Kehidupan adalah seumpama sebuah perjalanan...  yang dipenuhi pengajaran serta pengalaman.. yang menjadi bekalan ke arah tujuan..
 Segala kepayahan, kesenangan, kedukaan, kegembiraan  dan di  sebalik setiap detik yang menyentuh perasaan tersimpan seribu erti bagi yang merasai, menjiwai serta memahami..
Kehidupan ini adalah dengan tujuan membawa kita ke destinasi,  hidup  yang hakiki...

Pelbagai cabaran suka duka kehidupan kita di sini bukanlah suatu yang abadi, namun pada ketikanya kita masih juga alpa ...
Cabaran serta pengalaman kita di sini adalah untuk menguji keberanian, kekuatan, kelemahan dan iman kita...
 Kita mungkin tersandung pada rintangan yang datang di antara jalan yang  ditakdirkan untuk kita lalui ..


Untuk mengikuti jalan yang benar, kita harus mengatasi halangan ini. Kadang-kadang rintangan ini hanyalah satu 'samaran', sebagai 'persediaan untuk yang mendatang'... hanya kita yang tidak menyedarinya pada masa itu.

Perjalanan kita

Bagaimana kita bertindak balas terhadap apa yang kita hadapi menentukan apa jenis hasil sepanjang perjalanan hidup kita.

Terdapat begitu banyak situasi...
ada yang  dipenuhi  dengan rasa kegembiraan, dan ada pula yang hanya mengundahkan rasa hati...

Apabila keadaan tidak selalu berjalan lancar, kita mempunyai dua pilihan untuk menangani situasi ... Terpaku pada kenyataan bahawa ianya tidak seperti yang diharapkan atau kita cuba membuat yang terbaik dari situasi , mengetahui bahawa ia hanyalah  sementara dan terdapat hikmah di sebaliknya. Terpulang pada diri kita 'bagaimana untuk menghadapinya'...

Di saat terasa masa seakan terhenti... jika kita membiarkan diri kita fokus pada kegusaran, kedukaan, energi dan perkara yang negatif... kita mungkin akan kehilangan  perkara penting yang ditawarkan oleh kehidupan  yang seterusnya terbentang... Kita tidak dapat kembali ke masa lalu, kita hanya dapat mengambil pelajaran yang telah kita pelajari dan pengalaman yang telah kita perolehi dan terus maju ke depan. Oleh kerana  itu sakit hati dan kesusahan itulah yang akhirnya membantu menjadikan kita orang yang lebih kuat.

Sentiasalah Bersyukur

Sesiapa jua yang kita temui dalam perjalanan kita, adalah orang yang ditakdirkan untuk kita temui. Semua orang datang ke dalam hidup kita atas sebab tertentu atau sebab lain yang mungkin kita sendiri tidak selalu mengetahuinya... walau sehingga ke akhirnya. Mereka semua memainkan peranannya . Sebilangan mungkin tinggal seumur hidup; yang lain hanya sementara waktu cuma...


Kalbu Muslim sesungguhnya... Jamal dan Jalal Allah


Adakalanya orang yang tinggal dalam waktu yang singkat itulah akhirnya memberi kesan kekal bukan hanya dalam kehidupan kita, tetapi juga di hati kita . Walaupun kita mungkin tidak menyedarinya pada waktu itu, mereka akan meninggalkan perbezaan dan mengubah hidup kita dengan cara yang tidak pernah kita bayangkan.. Seseorang yang boleh memberi kesan yang besar terhadap kehidupan  dan rahsia di sebaliknya.  Oleh kerana perjumpaan itulah kita belajar beberapa pelajaran terbaik dalam hidup dan kadang-kadang kita sedikit sebanyak belajar tentang diri kita sendiri.


Hijrahnya Sebuah Hati... fahami dosa Kalbu



Orang yang datang dan masuk ke dalam kehidupan kita untuk beberapa ketika kadang-kadang begitu istimewa dan akan kekal di hati kita selamanya tidak kira bagaimana... Walaupun kita tidak selalu berakhir dengan orang itu dan mereka mungkin tidak selalu tinggal dalam hidup kita selama yang kita suka, pelajaran yang telah kita pelajari dari mereka dan pengalaman yang kita perolehi daripada pertemuan dengannya, akan tetap ada bersama selama-lamanya.


miliki hati seperti burung
Pengalaman adalah perkara yang memberi kita kekuatan untuk meneruskan perjalanan.. tahu bahawa kita selalu dapat melihat kembali masa-masa  lalu dan mengetahui bahawa kerananya, kita adalah siapa diri kita..  dan menjadikannya sebagai ingatan


Kenangan adalah harta yang tidak ternilai yang dapat kita hargai selama-lamanya di hati kita. Mereka juga membolehkan kita meneruskan perjalanan kita untuk apa sahaja kehidupan yang ada untuk kita. Kadang-kadang yang diperlukan hanyalah seorang yang istimewa untuk menolong kita melihat ke dalam diri kita dan mencari orang yang berbeza yang tidak pernah kita ketahui ada. Mata kita tiba-tiba terbuka ke dunia yang tidak pernah kita ketahui ada.. - dunia di mana masa sangat berharga dan saat-saat tidak pernah dapat bertahan lama... apa yang berlalu pergi tidak dapat diulang kembali... Oleh itu, manfaatkanlah sepenuhnya masa dan peluang yang ada.

Sepanjang pengembaraan ini,  akan ada orang yang memberi  nasihat dan pandangan tentang apa yang perlu dilakukan, tapi selalunya kita akan melakukan apa yang  dirasakan betul. menurut kata hati. Katakan dan lakukan apa yang dirasakan perlu, kerana kadang-kadang kita tidak mendapat peluang kedua untuk mengatakan atau melakukannya bila sudah terlambat..  (  so, kata-kata "  it's never too late"  tak boleh pakai yer ? )



Sering dikatakan bahawa apa yang menjadi rintangan itulah yang akan menjadikan kita lebih kuat. Itu semua bergantung pada bagaimana seseorang mendefinisikan perkataan "kuat" Ia boleh mempunyai makna yang berbeza untuk orang yang berbeza. Dalam pengertian ini, "lebih kuat" bermaksud melihat kembali diri kita yang dulu dan membandingkannya dengan orang yang menjadi kita sekarang.

(Mukmin)

 Ini juga bermaksud melihat ke dalam jiwa dan menyedari bahawa orang yang ada sekarang tidak boleh wujud jika bukan kerana perkara-perkara yang telah berlaku pada masa lalu atau orang yang telah kita  temui...

Ingatkanlah selalu diri kita, walau apa jua yang berlaku, segalanya adalah yang terbaik untuk diri walau mungkin kita sendiri tidak memahaminya. Percaya dan yakinlah pada Ilahi, pasti kegembiraan dan ketenangan dimiliki hati..


  Segala sesuatu yang berlaku dalam hidup kita berlaku dengan alasan yang kadang-kadang itu memberi makna...  
                 ... kita mesti menghadapi kesusahan agar dapat menemui kegembiraan... atau dengan erti  mengenal kepayahan agar menghargai kesenangan..

 Wallahu A''lam.

Antara Nafsu Keinginan dan Kesabaran










AYAT PENDINDING DIRI 

🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
Sesungguhnya tujuan kita beribadat adalah untuk memanifestasikan dan  melestarikan rasa perhambaan padaNya dan mendapatkan keredhaanNya. Ikhlaskan hati terlebih dahulu ,  bukan hanya untuk dunia atau apa jua balasan yang menjadi matlamatnya. Anggaplah dengan rahmatnya  Allah mempermudahkan perjalanan kita menujuNya.
DaripadaNya kita datang dan kepadaNya kita kembali. Semoga kita bertemu jalan pulangnya. In Sha Allah.  
-KS-
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼

No comments:

Post a Comment

Mujahadah & Istiqamah

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 1. Allah SW...