Tuesday, April 21, 2020

BERFIKIR MELALUI HATI

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

Hati hati dengan hati
Hati yang berfikir

Baca : 




Hati sebagai organ yang memahami dan merasakan
Telah dinyatakan di dalam al Quran tentang hati serta kemampuannya dalam memahami dan menyimpan rahsia fikiran, ketika orangramai berkefahaman ianya dikendalikan oleh otak semata-mata. Al - Quran berbunyi :

أَفَلَم يَسيروا فِي الأَرضِ فَتَكونَ لَهُم قُلوبٌ يَعقِلونَ بِها أَو آذانٌ يَسمَعونَ بِها ۖ فَإِنَّها لا تَعمَى الأَبصارُ وَلٰكِن تَعمَى القُلوبُ الَّتي فِي الصُّدورِ


"Tidakkah mereka telah melakukan perjalanan melalui daratan dan memiliki hati untuk melakukannya, memahami, dan telinga untuk mendengar? Sesungguhnya, bukan mata mereka yang tumbuh buta, tetapi hati yang berada di dalam dada menjadi buta [Quran - Al Hajj (22) : 46].
Al-Hajj 46

Al-Quran menggunakan kata-kata yang sangat kuat
untuk fungsi hati dalam memahami dan merasakan.

Peranan mata dan telinga dalam proses pemahaman ini sebagai biasa diperhatikan diberi kepentingan sekunder dan disebutkan di sini di bawah pengaruh hati. Di beberapa tempat lain dibacakan sebagai

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لَّا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لَّا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لَّا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَٰئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ


“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai. ”[Quran, 7: 179].



Hati manusia sebagai organ untuk menghafal
Ta-Ha 25-28


وَإِنَّهُۥ لَتَنزِيلُ رَبِّ ٱلْعَٰلَمِينَ (١٩٢ - 192)

Dan sesungguhnya Al-Quran (yang di antara isinya kisah-kisah yang tersebut) adalah diturunkan oleh Allah Tuhan sekalian alam.

نَزَلَ بِهِ ٱلرُّوحُ ٱلْأَمِينُ (١٩٣ - 193)

Ia dibawa turun oleh malaikat Jibril yang amanah.

عَلَىٰ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ ٱلْمُنذِرِينَ (١٩٤ - 194)

Ke dalam hatimu, supaya engkau (wahai Muhammad) menjadi seorang dari pemberi-pemberi ajaran dan amaran (kepada umat manusia).

بِلِسَانٍ عَرَبِىٍّ مُّبِينٍ (١٩٥ - 195)

(Ia diturunkan) dengan bahasa Arab yang fasih serta terang nyata.

وَإِنَّهُۥ لَفِى زُبُرِ ٱلْأَوَّلِينَ (١٩٦ - 196)

Dan sesungguhnya Al-Quran (tersebut juga perihalnya dan sebahagian dari pengajaran-pengajarannya) di dalam Kitab-kitab ugama orang-orang yang telah lalu.


أَوَلَمْ يَكُن لَّهُمْ ءَايَةً أَن يَعْلَمَهُۥ عُلَمَٰٓؤُا۟ بَنِىٓ إِسْرَٰٓءِيلَ (١٩٧ - 197)

(Tidakkah mereka yang musyrik sedarkan kebenaran itu) dan tidakkah menjadi satu keterangan kepada mereka bahawa pendita-pendita ugama Bani lsrail mengetahui akan kebenaran Al-Quran itu?

Ayat ini menunjukkan bahawa Al-Quran telah terpapar / dilekatkan di hati Nabi Muhammad saw, melalui malaikat JIbril. Penyebutan hati di sini sangat istimewa pada kesempatan ini. 'Semua misteri dan rahsia dibuka untuk hatimu. Peranan minda manusia dalam pemahaman ini adalah sekunder. Di tempat lain, Quran mengingatkan kata-kata Musa ketika dia diberi Taurat (Injil) nasihat untuk umatnya. Musa merasa sangat sukar baginya untuk menyerap dan membawa pesan ini kepada umatnya dan meminta agar Allah melapangkan dadanya untuk penyerapan, penghafalan dan penyampaian mesej ini dengan cara yang baik. Quran mengingatkan gerakan ini dengan kata-kata yang diucapkan dari lidah Musa;


قَالَ رَبِّ اشۡرَحۡ لِىۡ صَدۡرِىْ ۙ
[Musa] berkata, "Tuhanku, lapangkanlah dadaku untukku [dengan jaminan]
(20:25)

وَيَسِّرۡ لِىۡۤ اَمۡرِىْ ۙ
Dan mudahkan tugasku (20:26)

وَاحۡلُلۡ عُقۡدَةً مِّنۡ لِّسَانِیْ ۙ‏
Dan lepaskan ikatan dari lidahku (20:27)

يَفۡقَهُوۡا قَوۡلِیْ
Agar mereka dapat memahami ucapanku. (20:28)

"(Musa) berkata:" Ya Tuhanku! Luaskanlah dadaku; "Tenangkanlah tugasku untukku; "Dan hilangkan halangan dari ucapanku," Oleh itu mereka mungkin memahami apa yang aku katakan [Quran, 20: 25-28].


Begitu juga Al-Quran mengingat kurniaan Allah yang besar atas nabi Muhammad saw yang terakhir dengan melapangkan dadanya untuk penyerapan dan penyimpanan Wahyu Ilahi.



بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَٰنِ ٱلرَّحِيمِ
أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ (١ - 1)

Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (wahai Muhammad serta mengisinya dengan iman dan hidayah - petunjuk) ?

وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ (٢ - 2)

Dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) –

ٱلَّذِىٓ أَنقَضَ ظَهْرَكَ (٣ - 3)

Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan dalam melaksanakannya)?

[Ash-Sharh –

سورة الشرح

( 94: 1 -3 )
Surah 094: al-Sharh

Semasa wahyu Al-Quran, Muhammad saw tergesa-gesa dalam mengulangi apa yang dibacakan kepadanya oleh malaikat Jibrail, nabi Muhammad s.a.w. diperintahkan oleh Yang Maha Kuasa Allah untuk tidak terburu-buru tetapi membaca dengan perlahan dan sedikit demi sedikit.


Surah 75 Al-Qiyamah, Ayat 16-19 :

لَا تُحَرِّكْ بِهِۦ لِسَانَكَ لِتَعْجَلَ بِهِۦٓ
Jangan gerakkan lidahmu, [wahai Muhammad], untuk bersegera dengan membaca Al-Quran. (16)


إِنَّ عَلَيْنَا جَمْعَهُۥ وَقُرْءَانَهُۥ
Sesungguhnya, atas Kami adalah pengumpulan [di dalam hatimu] dan [untuk memungkinkan] pembacaannya. (17)


فَإِذَا قَرَأْنَٰهُ فَٱتَّبِعْ قُرْءَانَهُۥ
Maka apabila Kami membacanya [melalui Jibril], maka ikuti pembacaannya. (18)


ثُمَّ إِنَّ عَلَيْنَا بَيَانَهُۥ
Maka kepada Kami adalah penjelasannya [kepada anda]. (19)


Oleh itu, hafalan diberi kepentingan kedua. Perkara pertama adalah penyerapan wahyu oleh hati dan kedua pengucapan atau pembacaannya yang benar yang mana latihan diberikan kepada Nabi Muhammad s.a.w.


Bagi masyarakat umum, ia dikira sebagai kurniaan terbesar dari Allah apabila hati seseorang terbuka untuk menerima hidayah Tuhan Yang Maha Esa. Ini dapat diingat dari ayat di bawah
"Dan siapa sahaja yang dikehendaki Allah, Allah membuka dadanya untuk Islam (penyerahan)" [Quran, 6: 125].

فَمَن يُرِدِ اللّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإِسْلاَمِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاء كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ
Barangsiapa dikehendaki Allah akan mendapat hidayah (petunjuk), Dia akan membukakan dadanya untuk (menerima) Islam.
Dan barangsiapa dikehendaki-Nya menjadi sesat, Dia jadikan dadanya sempit dan sesak, seakan-akan dia (sedang) mendaki ke langit.
Demikianlah Allah menimpakan siksa kepada orang-orang yang tidak beriman..

Al-Quran juga sangat jelas mengenai fungsi jantung ini dan semua komunikasi neurologi, biokimia, dan biofizik semasa hidup. Ayat yang sangat ringkas merangkum ini dengan cara yang sangat indah,

Surah An-Naml (The Naml) سورة النمل
(Verse 74 of 93)
وَإِنَّ رَبَّكَ لَيَعْلَمُ مَا تُكِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا يُعْلِنُونَ (٧٤ - 74)

“Dan sesungguhnya Tuhanmu mengetahui apa yang terpendam dalam hati mereka dan apa yang mereka nyatakan (ungkapkan dengan kata-kata) “[Quran, 27:74].

surah An Naml 74 (QS 27: 74)

Ayat-ayat di atas dengan jelas menarik perhatian pembacanya kepada fungsi jantung dan proses penyebab dan kesannya. Apa sahaja yang disembunyikan oleh hati tidak diketahui oleh orang lain kecuali Allah. Fungsi biokimia jantung yang diaktifkan kerana rangsangan luaran disebut keadaan jantung. Sebab dan akibatnya disebabkan oleh beberapa rangsangan luaran yang mengakibatkan proses biologi seperti kesan hormon dan saraf semuanya diketahui oleh Allah. Dengan ini Allah memberi petunjuk kepada semua orang yang beriman untuk mengawal kebimbangan, kemurungan, keletihan emosi dan menahan organ-organ indera mereka terutama mata dan telinga, daripada melakukan tindakan yang tidak sepatutnya (Quran 24 : ayat 31).

Melihat nafsu kepada seorang gadis, wanita, atau orang lain yang pelik boleh menyebabkan pengeluaran hormon tertentu dan mengakibatkan perubahan tingkah laku seseorang yang tidak perlu. Dengan setiap rupa (sebab) dan degupan jantung (kesan), mesej yang rumit dihantar ke otak dan sistem tubuh yang lain. Sebenarnya, mesej ini diterima oleh setiap sel di dalam badan kita. Mengawal rangsangan luaran adalah di bawah kehendak bebas seseorang dan diperintahkan oleh Allah untuk dijaga dan akan membantu kita menghilangkan tekanan mental dan emosi yang disebabkan oleh kekeliruan, tekanan, kegelisahan dan kekecewaan.


يَعْلَمُ خَائِنَةَ الْأَعْيُنِ وَمَا تُخْفِي الصُّدُورُ

"(Allah) mengetahui (tipu muslihat) yang menipu dengan mata, dan semua yang disembunyikan oleh hati" [Quran, 40:19].


Hati Manusia Mempunyai Fikirannya Sendiri, Penemuan Saintis

Hati manusia selalu menjadi simbol cinta dan percintaan. Namun, pada hakikatnya, ia adalah organ yang mengepam darah ke seluruh badan kita.
Jadi dari mana asalnya hubungan hati dengan cinta ini?

Tidak ada organ lain dalam tubuh manusia yang mempunyai hubungan ini dengan emosi, jadi mungkinkah ada sesuatu di sebalik kesusasteraan dan puisi, dan jika demikian, bolehkah sains memberikan penjelasan?

Terdapat sebilangan penyelidik yang percaya bahawa hubungan ini adalah mungkin kerana hati manusia mempunyai fikirannya sendiri. Dan hubungan ini tidak berdasarkan teori, tetapi eksperimen saintifik yang sebenarnya.


Tetapi untuk memiliki minda kita harus dapat berfikir, dan untuk itu kita memerlukan neuron. Pernah difikirkan bahawa satu-satunya organ dalam tubuh manusia yang mempunyai neuron adalah otak, tetapi sekarang kita tahu ini tidak benar.
Seorang penyelidik untuk meneroka penjajaran hati manusia ini sebagai organ dan simbol pembuat filem dokumentari sains cinta David Malone. Filemnya "Of Hearts and Minds" meneliti beberapa eksperimen, dan hasilnya mungkin mengejutkan anda.

Terdapat neuron di jantung anda
Kami menganggap bahawa otak mengawal emosi kita, tetapi Profesor David Paterson, Ph.D. di Universiti Oxford, mempertikaikan perkara ini. Dia mengatakan bahawa otak bukanlah satu-satunya organ yang menghasilkan emosi. Ini kerana jantung sebenarnya mengandungi neuron yang serupa dengan otak, dan api ini bersamaan dengan otak. Oleh itu jantung dan otak dihubungkan:
Apabila jantung anda menerima isyarat dari otak melalui saraf simpatik, ia mengepam lebih cepat. Dan apabila ia menerima isyarat melalui saraf parasimpatis, ia melambatkan,
kata Paterson.

Neuron dikaitkan dengan proses pemikiran di otak, tetapi yang sangat khusus telah dijumpai terletak di permukaan ventrikel kanan. Ini menimbulkan persoalan, apa yang dilakukan neuron proses pemikiran dalam organ yang mendorong darah ke seluruh tubuh kita?
Neuron jantung ini boleh berfikir sendiri

Dalam eksperimen, sekeping ventrikel kanan dari arnab, di mana neuron khusus ini telah dijumpai, diletakkan di dalam tangki dengan oksigen dan nutrien. Potongan hati berjaya berdegup dengan sendirinya, walaupun tidak terpasang, digantung dan tidak ada darah yang mengalir melaluinya. Apabila Profesor Paterson mengejutkan tisu jantung, ia akan memperlahankan degupan ini. Profesor Paterson percaya bahawa itu adalah keputusan langsung yang dibuat oleh neuron ketika mereka bertindak balas terhadap dorongan.


Hati manusia bertindak balas dengan kuat terhadap emosi negatif
Kajian kesihatan membuktikan bahawa kemarahan yang kuat memberi kesan buruk pada jantung, meningkatkan risiko serangan jantung sebanyak lima kali. Kesedihan yang mendalam juga sangat tidak sihat. Anda 21 kali lebih mungkin mengalami serangan jantung pada hari selepas anda kehilangan orang yang anda sayangi. Kajian menunjukkan bahawa orang yang mengalami situasi tekanan yang berpanjangan, seperti tentera, veteran tempur, doktor, semuanya mempunyai kadar masalah jantung yang lebih tinggi daripada penduduk lain.
Pada pembacaan EKG, jika kita berada dalam keadaan tertekan, degupan jantung kita muncul dalam rangkaian garis bergerigi dan tidak menentu. Ini dipanggil corak irama jantung yang tidak koheren. Ini bermakna sistem saraf autonomi kita (ANS) tidak selaras antara satu sama lain. Para saintis menyamakan ini dengan memandu kereta dan menggunakan sebelah kaki pada gas (sistem saraf simpatik) dan yang lain pada brek (sistem saraf parasimpatik) secara serentak.

Ia juga bertindak balas terhadap emosi positif
Sebaliknya, ketika kita mengalami kesenangan, kegembiraan atau kepuasan, irama jantung kita menjadi sangat teratur dan kelihatan seperti gelombang halus. Para saintis menyebutnya corak irama jantung yang koheren di mana kedua-dua cabang ANS sepenuhnya selaras dan bekerjasama.

Oleh itu, emosi positif mempunyai pengaruh dalam hati kita dan sebenarnya mempunyai sifat penyembuhan. Kajian menunjukkan bahawa dalam kes orang yang mempunyai risiko peningkatan penyakit arteri koronari pada awal, mereka yang menunjukkan pandangan gembira dan persona ceria mempunyai risiko serangan jantung berkurang satu pertiga.


Meneroka Peranan Hati dalam Prestasi Manusia
Penyelidikan baru menunjukkan bahawa jantung manusia lebih daripada sekadar pam yang berkesan untuk menampung kehidupan. Penyelidikan menunjukkan bahawa jantung juga merupakan jalan masuk ke sumber kebijaksanaan dan kecerdasan yang dapat kita panggil untuk menjalani kehidupan kita dengan lebih banyak keseimbangan, kreativiti yang lebih besar dan kemampuan intuitif yang ditingkatkan. Semua ini penting untuk meningkatkan keberkesanan diri, meningkatkan kesihatan dan hubungan dan mencapai kepuasan yang lebih besar.

Gambaran keseluruhan ini akan meneroka aspek-aspek menarik dari sains jantung, yang kebanyakannya masih belum terkenal di luar bidang psikofisiologi dan neurokardiologi. Dengan mengetengahkan penyelidikan yang menghubungkan sains jantung dan kemahiran yang berasaskan praktikal dan penyelidikan yang dikenali sebagai Sistem HeartMath.


Hati telah dianggap sebagai sumber emosi, keberanian dan kebijaksanaan selama berabad-abad. Selama lebih dari 29 tahun, Pusat Penyelidikan Institut HeartMath telah meneroka mekanisme fisiologi di mana jantung dan otak berkomunikasi dan bagaimana aktiviti jantung mempengaruhi persepsi, emosi, intuisi dan kesihatan kita. Pada awal penyelidikan timbul pertanyaan mengapa orang mengalami perasaan atau sensasi cinta dan emosi regeneratif lain serta sakit hati di kawasan fizikal jantung. Pada awal tahun 1990-an, antara penyelidikan pertama , tidak hanya melihat bagaimana emosi stres mempengaruhi aktiviti dalam sistem saraf autonomi (ANS) dan sistem hormon dan imun, tetapi juga pada kesan emosi seperti penghargaan, belas kasihan dan penjagaan. Selama bertahun-tahun, telah di lakukan banyak kajian yang telah menggunakan banyak ukuran fisiologi yang berbeza seperti EEG (gelombang otak), SCL (konduktansi kulit), ECG (jantung), BP (tekanan darah) dan tahap hormon, dll. Namun, secara konsisten, ia adalah kebolehubahan degupan jantung, atau irama jantung yang menonjol sebagai petunjuk paling dinamik dan reflektif dari keadaan emosi seseorang dan, oleh itu, tekanan dan proses kognitif semasa. Menjadi jelas bahawa tekanan atau emosi yang lemah seperti kekecewaan dan keterlaluan menyebabkan peningkatan gangguan di pusat otak dan sistem saraf autonomi tahap tinggi dan yang tercermin dalam irama jantung dan memberi kesan buruk terhadap fungsi hampir semua sistem tubuh. Ini akhirnya membawa kepada pemahaman yang lebih mendalam mengenai jalan komunikasi saraf dan saraf antara jantung dan otak. Kami juga memerhatikan bahawa jantung bertindak seolah-olah memiliki pikiran sendiri dan dapat mempengaruhi cara kita melihat dan bertindak balas dalam interaksi harian kita secara signifikan. Pada intinya, nampaknya hati dapat mempengaruhi kesedaran, persepsi dan kecerdasan kita. Sejak itu banyak kajian menunjukkan bahawa koherensi jantung adalah keadaan fisiologi yang optimum yang berkaitan dengan peningkatan fungsi kognitif, keupayaan mengatur diri, kestabilan emosi dan ketahanan.

Dari pemahaman saintifik yang lebih mendalam yang menerangkan bagaimana dan mengapa aktiviti jantung mempengaruhi kejelasan mental, kreativiti, keseimbangan emosi, intuisi dan peribadi. Penyelidikan juga menunjukkan bahawa jantung bukan pam sederhana, ia sebenarnya adalah pusat pemprosesan maklumat yang sangat kompleks dengan otaknya yang berfungsi, biasanya disebut otak jantung, yang berkomunikasi dengan dan mempengaruhi otak kranial melalui sistem saraf, sistem hormon dan jalan lain. Pengaruh ini mempengaruhi fungsi otak dan sebahagian besar organ utama badan dan memainkan peranan penting dalam pengalaman mental dan emosi dan kualiti hidup kita.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sejumlah kajian penyelidikan yang telah meneroka topik seperti elektrofisiologi intuisi dan sejauh mana medan magnet jantung, yang memancar di luar badan, membawa maklumat yang mempengaruhi orang lain dan juga haiwan peliharaan kita, dan menghubungkan orang bersama dengan cara yang mengejutkan. Dengan melancarkan Inisiatif Koherensi Global (GCI), yang meneroka hubungan antara manusia dengan medan magnet Bumi.

Tinjauan ini membincangkan penemuan utama penyelidikan dan peranan menarik dan penting yang jantung berperanan dalam peribadi kita dan perubahan positif yang berlaku dalam tahap kesihatan, fungsi mental, persepsi, kebahagiaan dan tenaga semasa orang mempraktikkan teknik HeartMath. Mempraktikkan teknik meningkatkan koheren jantung dan kemampuan seseorang mengatur emosi sendiri dari rujukan dalaman yang lebih intuitif, cerdas dan seimbang. Ini juga menjelaskan bagaimana koheren tercermin dalam fisiologi kita dan dapat diukur secara objektif.


#hati #selawat #akhirzaman #puasa #kalbu

No comments:

Post a Comment

Mujahadah & Istiqamah

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 1. Allah SW...