Tuesday, May 16, 2023

Ketenangan atau kedamaian dalam Islam

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ



💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖

ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ ٱللَّهِ ۗ أَلَا بِذِكْرِ ٱللَّهِ تَطْمَئِنُّ ٱلْقُلُوبُ

orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Dengarlah, hati menjadi tenteram hanya dengan mengingati Allah.”
( Surah  Ar-Ra’d -13 ayat 28 )

💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖💖

Banyak perkara yang boleh menenangkan kita : daripada muzik kepada teater. Senaman dan ketawa boleh membantu kita endorfin dan sesetengah makanan boleh memberi kita keseronokan seketika. Tetapi apa yang kita lakukan apabila kita memerlukan ketenangan batin? Kedamaian dalaman yang boleh menghantar gelombang ketenangan dan ketenangan ke seluruh jiwa fizikal, mental dan rohani kita.

Setiap orang mempunyai cara mereka sendiri untuk mencari ketenangan batin tetapi sebagai seorang muslim, kita mendapatkan ketenangan melalui Allah (s.w.t) dan Islam. Terdapat sekumpulan ayat-ayat yang menenangkan di dalam Al-Quran yang akan membantu membimbing  sepanjang hidup kita. Dan berikut adalah antaranya:

 

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

Zikir hasbi rabbi jallallah penenang 

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


“Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya” (2:286)

لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا

Perlu difahami bahawa setiap kesusahan yang kita hadapi dalam hidup adalah ujian dari Allah (s.w.t). Ia adalah ujian kesabaran, ketaqwaan dan tawakal kepada Allah (s.w.t). Dengan ujian dan cabaran itu, kita mesti menerapkan ayat Surah Al-Baqarah ini ke dalam kehidupan kita. Allah (s.w.t) tidak membebankan sesiapa pun dengan sebarang masalah yang mereka tidak mampu, secara fizikal atau mental, untuk menanggungnya.

Ini bermakna, walau apa pun situasinya, Allah (s.w.t) memilih untuk menguji kita dengan cabaran itu kerana Dia tahu bahawa kita boleh mengharunginya : bahawa diri kita  cukup kuat. Maka yakinlah pada itu, yakinlah pada kekuatan yang Allah (s.w.t) berikan kepadamu. Kerana selepas ribut, muncul pelangi.


🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

  Kalimat Zikir Yang Ringan Di Mulut tetapi BERAT DI TIMBANGAN

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲


“Sesiapa yang bertawakkal kepada Allah; Dia akan cukup bagi-Nya.” (65:3)

وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ

Amanah adalah entiti yang besar dalam sebuah kehidupan. Kepercayaan memerlukan banyak pemikiran, kelemahan dan kekuatan untuk tidak berputus asa. Bukan mudah untuk mempercayai apa yang kita tidak tahu, atau apa yang kita tidak ada kawalan ke atasnya. Itulah yang sangat indah tentang Islam: ia adalah peluang untuk mempercayai Allah (s.w.t).

Dan percayalah bahawa rancangan-Nya  adalah rancangan terbaik yang mungkin untuk kita. Ya, ia memerlukan banyak kekuatan dan ia menakutkan untuk menjalani kehidupan tanpa mengetahui apa yang boleh atau tidak boleh berlaku mengikut apa yang telah direncanakanNya untuk kita : tetapi itulah kehidupan.

Kehidupan bergelora dengan ombak dan apa yang boleh kita lakukan ialah meredah ombak dan berdoa untuk yang terbaik. Ini tidak bermakna tidak berusaha dalam hidup, sebaliknya ia bermakna: lakukan semua yang  boleh dan yang terbaik yang boleh dan mampu dilakukan dengan apa yang kita  boleh kawal. Selebihnya, serahkan kepada Allah (s.w.t), Dia akan lakukan yang terbaik untuk kita.

 

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

KELEBIHAN BERZIKIR

🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲🌲

“Jangan putus harapan, jangan bersedih. Sesungguhnya kamu akan menang jika kamu benar-benar orang yang beriman.” (3:139)

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

 

Di saat kita tersadung dan bersedih. Itu semua selain daripada apa yang menjadikan diri kita manusia. Apabila kita berada dalam kedudukan seperti itu, kita perlu melaksanakan ajaran al-Quran serta ayat-ayat  seperti yang disarankan para ulama. Ingatlah, Allah (s.w.t) sentiasa bersama kita. Dia sentiasa membimbing dan mengawasi kita, tidak kira berapa banyak dosa kita dan kesilapan kita . Ingatlah, semakin tinggi iman, semakin kuat ujiannya... 

Allah telah berfirman:

“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan mengatakan: Kami telah beriman, sedang mereka belum diuji?” 
(QS Al-Ankabut:2-3

Mengetahui bahawa Dia ada  senantiasa seharusnya memberi kita sedikit keselesaan. Bahawa apa yang berlaku kepada kita adalah apa yang sepatutnya berlaku dan tidak kira sejauh mana kita tersasar  Dia akan sentiasa bersama kita dan mahukan yang terbaik untuk kita. Oleh itu, kita harus menghargai anugerah-Nya dan menjadi orang yang benar-benar beriman 

 

“Tiada musibah yang menimpa melainkan dengan izin Allah. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah, nescaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu.” (64:11)

مَاۤ اَصَابَ مِنۡ مُّصِيۡبَةٍ اِلَّا بِاِذۡنِ اللّٰهِ ؕ وَمَنۡ يُّؤۡمِنۡۡۡۡۢ بِاللّٰۡهِ بِاللّٰۡۡ يَلَهٰۡ ٰهُ بِكُلِّ شَىۡءٍ عَلِيۡمٌ

Dalam Islam, salah satu rukun Iman ialah: kepercayaan kepada takdir atau takdir (al-Qada’ dan al-Qadar’). Ini bermakna bahawa kita, sebagai manusia, tertakluk kepada kehendak bebas oleh Allah (s.w.t) tetapi juga, kita telah ditakdirkan kepada sebuah cerita: nasib kita, cerita kita. Ini adalah takdir yang telah ditentukan yang diciptakan oleh Allah (s.w.t) untuk kita. Adalah penting untuk kita memahami bahawa kita tidak menguasai segala-galanya, kuasa itu terletak pada Allah (s.w.t). Benda yang kita tak mampu nak kawal, kena terima. Adalah tidak wajar untuk kita mempersoalkan mengapa perkara buruk berlaku kepada kita, kerana segala yang berlaku : adalah dengan izin Allah (s.w.t). Setiap apa yang Dia lakukan mempunyai tujuan: sebagai pengajaran untuk menjadikan kita lebih kuat atau mendekatkan Dia kepada kita. Percayalah kepada-Nya dan yakinlah takdirmu adalah untuk kebaikanmu.

Apapun yang sedang terjadi , sama-sama kita hadapi dengan rasa insaf dan sentiasa bersangka baik dengan Allah SWT. Percayalah setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya.

“Hai orang-orang yang beriman, mintalah pertolongan dengan sabar dan shalat. Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” (2:153)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ

Solat adalah salah satu cara terbaik untuk kita berasa tenang, dalaman dan luaran. Ia bukan sesuatu yang berlaku secara sporadis, ia berlaku pada bila-bila masa anda berdoa, dengan niat yang baik dan benar.

Tenangkan hati dan fikiran dari tekanan dan apa jua  kesusahan hidup ini. Ingatkan diri tentang kebesaran dan keindahan Syurga (Jannah) dan apa yang perlu kita persoalkan di Akhirat kelak.,,, tiada yang lebih penting selain dari keimanan padaNya


No comments:

Post a Comment

Mujahadah & Istiqamah

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 1. Allah SW...