Tuesday, February 22, 2011

CINTA JENIS APA??..

Cinta, kasih dan sayang...adakah sama..? Kau ucap "I love u" tapi cinta yang 
bagaimana..?...Jangan ingat cinta itu cinta saja... 
CINTA ada berbagai jenisnya...jom buat kajian jenis cinta
 1.)Cinta Storge (Kawan Karib)(asal perkataan Greek)
- cinta dalam ketenangan dan  penuh dengan kasih sayang.
- timbul dan berkembang secara perlahan-lahan  daripada perhubungan karib yang lama.
- Selalunya,mempunyai minat dan keinginan yang sama.
- gemar berkongsi harapan secara terbuka dan tidak berupaya untuk bercinta tanpa mengenali pasangan mereka dengan lebih mendalam.
- jarang memaparkan kemesraan tetapi lebih logikal dan tenteram.
-jarang merajuk atau merasa cemburu. Perpisahan atau berjauhan tidak menimbulkan kerisauan.
-Jika mereka bercerai, mereka masih boleh berkawan.
(erra & yusri mungkin dalam kategori ni kot..)


idea IKhsan ISE
2.)Cinta Agape (Pengorbanan)
-seerti dengan altruistik.
- mengambil berat mengenai pasangan mereka.
-Lazimnya mereka mesra dan berhati mulia.
-tidak mengharap apa-apa balasan daripada orang yang dicintainya itu.
-yang memiliki cara cinta Agape mudah dipermainkan oleh orang yang dicintainya 
-jika mereka sedar penindasan berlaku, ia dianggap sebagai sesuatu yang tidak disengajakan.
(rasanya ramai perempuan kot dalam kategori ni.. atau lelaki yang budiman..)


ni la lelaki bila nak memujuk perempuan, hu hu..
 3.)Cinta Pragma (Logikal)
- praktikal dan realistik.
-Cinta jenis ini dicirikan sebagai logik dan munasabah.
-Individu itu lebih mengutamakan praktikaliti daripada hubungan cinta.
-Mereka lebih memerhatikan keuntungan peribadi dalam perhubungan.
-Ini dicapai dengan mengadakan senarai sifat yang diperlukan daripada objek cinta dan mengikut taraf serta kemampuan peribadi individu berkenaan.
(aku rasa orang terlalu memilih pasangan begini kot)


 4.)Cinta Ludus (Permainan)
- sering dicirikan dengan kepentingan diri sendiri.
-Individu ini menganggap cinta sebagai satu permainan dan pertandingan yang harus dimenangi.
-Ia membabitkan cinta yang tiada komitmen, kurang kemesraan, berahsia, tiada rancangan jangka masa panjang dalam perhubungan dan suka kepada perhubungan yang mendadak serta tidak teratur.
- mereka selalunya suka mempermainkan perasaan pasangan dengan mempunyai lebih dari seorang individu yang dicintai.
(begini ke cinta buaya darat, he he..)


 5.)Cinta Mania (Kepunyaan)
-Sangat hebat dan obses.
- individu yang memiliki cinta jenis ini sentiasa memikirkan mengenai pasangan mereka,
-memerlukan kasih sayang, perhatian, kepastian dan ketulusan yang berterusan daripada pasangan mereka.
-suka mengawal dan mengongkong pasangannya, cemburu buta, sentiasa perlukan kepastian cinta
- mencurigai kejujuran serta keutuhan cinta, bimbang penolakan dan kehilangan cinta
- sentiasa peka terhadap sebarang tanda kekurangan cinta
-sentiasa menagihkan janji daripada pasangan mereka yang menyebabkan mereka terumbang-ambing di antara keghairahan dan kekecewaan.
(Hmmm... rasanya ramai yang begini.. )


 Look into my eyes
And you will see
What you mean to me
Search your heart
And search your soul
And when you find me there
You will search no more

Don't tell me it's not worth dying for
I can't help it there's nothing I want more
You know it's true
In everthing I do I do it for you

And there's no love like your love
Like no other could give more love
There's no way that compares to your way
For the time or the way


Dan yang penting adakah cinta kamu  itu  cinta yang ikhlas lahir dari hati nan suci... cinta kerana Allah s.w.t. atau adakah cinta itu hanya pada zahir sahaja... yang kian pudar bersama masa..bila dah tak lagi comel.. 
atau bila duit dah kering, cinta pun jadi kering... hmmm... .

...Cinta pada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w...adalah cinta yang utama.. 



8 comments:

  1. huhu x pernah lalui hehe tapi nak komen jugak..
    cinta pada Allah =)

    ReplyDelete
  2. cinta oh cinta.... dari buka mata hingga tutup mata, cerita cinta tak pernah berakhir...he he he

    ReplyDelete
  3. cinta2...mencari cinta yang hakiki

    ReplyDelete
  4. Cinta pada Allah adalah cinta yang paling hakiki.. :) Apa yang penting, dalam percintaan, mestilah iklhas dan bertanggungjawab.. Untuk cinta, jangan hanya sekadar semasa bercinta, tetapi mestilah sampai akhir hayat, barulah aman rumah tangga..

    ReplyDelete
  5. :) cinta pada yang satu...:)

    jemput ke rumah,
    http://laydie-dda.blogspot.com

    keep in touch ok? ♥♥♥

    ReplyDelete
  6. kalau cinta lepas kahwin=cinta bersama tanggungjawab.aleale.

    ReplyDelete
  7. betul tu akufobia, itu menjadikn psgn sentiasa berusaha memupuk kshsyg & saling melengkapi, bukannya saling mencari kekurangan.. :p

    ReplyDelete