Monday, June 22, 2015

DOA NABI YUNUS A.S “ La Ilaha Illa Anta Subhaanaka Inni Kuntu Minazzholimiin " PENAWAR SEGALA MUSIBAH

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ

اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ


Doa nabi Yunus


Rahsia doa Nabi Yunus a.s sangat besar maknanya ,amalkan setiap hari tidak kira di waktu senang atau susah .Ucaplah Alhamdullilah atas nikmat Allah S.W.T kurniakan kepada kita walau hanya sekecil zarah atau seluas lautan sentiasalah kita bersyukur atas nikmat itu .

Berdoalah setiap hari sekurang - kurangnya tiga kali sehari tidak kira dalam apa jua keadaan sekali pun ,terutamanya bila kita dalam keadaan yang teramat sangat memerlukan pertolongan dari Allah S.W.T .Moga Allah S.W.T mendengar dan permudahkan segala urusan kita .

Sepertimana di dalam al-Quran terdapat kisah Nabi Yunus a.s. yang boleh dijadikan pengajaran dan jika di amalkan doa Nabi Yunus a.s ,Allah S.W.T akan lepaskan hambanya dari kesusahan atau musibah yang menimpa ,Insya Allah .

Sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud : “ Sesungguhnya aku ketahui satu kalimah yang apabila dibaca oleh mereka-mereka yang ditimpa bala atau kesusahan, Allah akan lepaskan si pembacanya dari kesusahan. Kalimah tersebut ialah tasbih saudaraku Nabi Yunus a.s.

لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

“ La ilaha illa anta subhaanaka inni kuntu minazzholimiin .”

"Tiada tuhan { yang dapat menolong } melainkan Engkau { ya Allah } .Maha Suci Engkau sesungguhnya aku dari orang yang zalim {menganiayai diri sendiri }"


Walaubagaimanapun doa hendaklah seiring dengan usaha kerana itu fitrah manusia dan apabila berdoa hendaklah bersertakan dengan sedikit usaha Insya Allah kita akan terselamat dari sesuatu malapetaka dari menjadi lebih teruk lagi.

Iktibar dari doa / tasbih Nabi Yunus a.s. semasa terperangkap di dalam perut ikan nun ,sabda Rasulullah SAW maksudnya :

“Barangsiapa mempunyai apa-apa hajat, hendaklah ia berwuduk, kemudian sujud kepada Allah, sambil membaca tasbih Nabi Yunus sebanyak 40 kali dengan cara jari telunjuknya menghadap ke arah kiblat ketika ia sujud. Sesungguhnya sesiapa yang berbuat demikian akan diperkenankan doa dan permintaannya.”

Mengapa  Allah menyelesaikan masalah hamba-Nya, dengan doa dzikir Nabi Yunus itu?
Kerana dalam doa tersebut terdapat pengakuan pada ketauhidan Allah ‘azza wa jalla, pengakuan akan ke-Mahasuci-an Allah, serta pengakuan terhadap setiap dosa, kesalahan dan kezaliman yang diperbuat diri sendiri.

Ini bermakna masih tetap teguhnya pengakuan tauhidullah, pengakuan akan kekurangan dan kezaliman diri, serta sebenarnya adalah permohonan ampun (istighfar) pada Allah. Semua itu agar Allah berkenan dengan segala ke-Mahabijaksanaan-Nya, ke-Mahakuasaan-Nya, pertolongan-Nya dan kasih sayang-Nya, berkenan menolong hamba-Nya, yang sedang sangat berharap akan Allajh. Walaupun selama ini tak menghiraukan-Nya. Bahkan melalaiklan ibadah kepada-Nya. Hanya Allah Dia-lah yang punya kuasa untuk mengampuni dosa dan mengabulkan doa kita. Serta, hanya Dia semata yang bisa menghindarkan diri kita dari kesulitan.

Seperti penegasan-Nya:
أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ
Ertinya: “Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya, dan yang menghilangkan kesusahan dan yang menjadikan kamu (manusia) sebagai khalifah di bumi? Apakah di samping Allah ada tuhan (yang lain)? Amat sedikitlah kamu mengingati-(Nya).” (Q.S. An-Naml [27]: 62).









#hati #selawat #akhirzaman #puasa #kalbu #doa


No comments:

Post a Comment

Mujahadah & Istiqamah

بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ اَللهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ 1. Allah SW...